سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۴۵ ب.ظ

خاطرات سربسته(8)

يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۴۵ ب.ظ

یکم.

روز قبل از شروع ماه رمضون،ناهار رو رفتم مغازه مورد علاقه‌م نزدیک محل سربازی، دیزی بزنم بر بدن. دستامو که می‌شستم به آقا بهزاد گفتم «یه دونه ازون پر آبا بده که رفت تا یه ماه دیگه». یهو انگار برق گرفته باشه بهزاد رو، با مشتری‌ای که مشغول برنج و کباب بود...باهم گفتن «چرا؟» یه نگاه خنثی کردم و گفتم «فردا دیگه...ماه رمضون». بهزاد از پشت یخچال گفت «روزه می‌گیری مگه؟» گفتم «نگیرم؟» مشتریه با دلسوزی گفت «کارمند دولتی چیزی هستی؟» گفتم «نه» دوباره باهم گفتن، «پس چرا؟». خندیدم،دستمال کاغذی برداشتم دستام رو خشک کردم گفتم « اگه ناراحت نمیشین مسلمونم». انگار به شکل واضحی قانع نشده بودن، ادامه دادم «دکتر بهم گفته روزه برات خیلی خوبه حتما بگیر». اینجا بود که مشتری سر تکون داد. بهزاد هم گفت من شبا هستم، افطار خواستی بیا. دیگه موقع کوبیدن دنبه توی ظرف و خوردن آبگوشت ترید،ذهنم کوبیده شد توی بحثای کهنه‌ی دین حکومتی و حکومت دینی و ببین مردم رو به کجا رسوندیم و ... حس و حال آبگوشت از سرم پرید. بعد فکر کردم این جمله «دکتر بهم گفته روزه برات خوبه» از کجام دراومد؟ اولا کدوم دکتر؟ ثانیا کِی گفت؟ از همه مهم تر ثالثا! من که هفته اول هر ماه رمضون رو رسماً با عذاب الیمِ گوارشی سپری می‌کنم... پس کدوم خوبی؟ 

دوم.

محمدعلی از رفقای جان که مشغول ارشد روانشناسی هم هست، هربار که من رو می‌بینه می‌خنده و میگه مهدی! همه زندگیت شده "ع.ن" . رئیس سربازیم رو میگه. راست میگه،هربار که می‌بینمش حرفی برای گفتن ندارم جز اینکه دیروز و پریروز و هفته پیش، چه اتفاقایی افتاد. البته تعریف می‌کنم که بخندیم. از کل‌کل کردنای نا تمامم با ع.ن. از روابطم با بقیه سربازا. از اینکه یکیشون چند روز پیش بهم گفت یه دین نصف نیمه داشتم اونم وقتی اومدم اینجا پرید. دیگه چی بگم؟ واقعا زندگیم شده همین. چی بشه وسطش یه دشت لاری جور بشه،یه فیلمی ببینم، بتونم حرف تازه‌ای بزنم. این بار پیش محمدعلی،خیلی جدی‌تر از آنتونیو گوترش و اون قبلی بان‌کی‌مون، ابراز نگرانی کردم. گفتم چالش‌ها و کل‌کل‌ها زیاد شده. از ماهی یک بار رسیده به هفته‌ای یک بار. هر بار تند و تیزتر از قبل. گفت چی مثلا؟ گفتم میخواد ما رو بکشونه نمایشگاه قرآن 2 بعد از ظهر تا 12 شب. منم حالم داغونه اصلا نمی‌کشم. وقتی به ع.ن گفتم چرا؟ گفت «چون کار روی زمین مونده،منم شمرم این روزا حواستونو جمع کنین». «تو چی گفتی؟» «توقع داشتی بگم چَشم جناب شمر؟ گفتم اگه تو شمری منم مختار ثقفی‌ام». اونم بهم گفت «فلانی انقدر شاخ و شونه نکش برام» گفتم «آخه مرد حسابی زبون روزه میخوای ما رو بکشونی اونجا خرحمالی؟ انصافه؟» گفت «بهتون مرخصی میدم آخرش.» گفتم «نمیخوام آقا! مرخصی نمیخوام بذار مثل آدم بیایم و بریم سر ساعت مقرر خودمون،جای مقرر خودمون» گفت «نه نمیشه باید بیای نمایشگاه...» گفتم «آقای محترم، آقای آخوند! قیامتی هم هستا! بهش اعتقاد داری ایشالا؟» گفت «به اضافه خدمت اعتقاد دارم». این مکالمه بر عکس محتواش، آروم گذشت. عصری که به یکی از سربازا گفته بود کار رو تا شب آماده کنه و اونم شاکی شده بود و گفته بود من امریه‌م ساعت کاریم مشخصه، دیگه ع.ن ترکیده بود و داد و فریاد و فحش و تهدید و تقصیر اون (من) فلان فلان شدس که شماها رو شیر میکنه و ازین حرفا...اینجا بود که ع.ن به سرباز امریه گفته بود من رو خلع خدمت میکنه. که جا داره بگم هه! اگه پیرزن رو از تاکسی خالی می‌ترسونی حداقل رو در رو بترسون! 

بگذریم...محمدعلی هم «مثل بقیه و تقریبا همه!» گفت اون رئیسته،بالاسریته،توام سربازی،نباید جلوش وایسی. چی بگم واقعا؟

- چه وضعیتیه آقا؟ ما مردمان ظلم‌پذیری نبودیم، بودیم؟ ما مردمان عدالت‌طلبی بودیم،نبودیم؟ چرا این وسط، هیچ کی حق رو به ما نمیده؟ چون کسی قدرت برده‌داری داره ما هم باید بپذیریم برده‌ بودن رو؟ طرفداری و کمک نمیخوایم که ظاهرا از شما برنمیاد؛ حداقل یه ابراز نگرانی صوری بکنید باور کنیم زنده‌اید!

--------------

+ببینیم بشنویم

موافقین ۱۱ مخالفین ۲ ۹۷/۰۲/۳۰
مهدی

نظرات  (۴۱)

واقعا کدوم خوبی؟
پاسخ:
:)) 
شما هم منتظر بودیا! نه واقعا برام خوبه. من فقط روزای اول اذیت میشم که اگه رعایت کنم مشکلی پیش نمیاد.
:)) سلام!
راست میگه خوب.... سرباز هم سربازای قیدیم
پاسخ:
سلام
دوره رضاشاه؟ :))
زیبا بود
پاسخ:
:| 
۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۵۷ صـــا لــحـــه
عجیبه که باور کردن روزه رو دکتر بهتون توصیه کرده!
این دوره زمونه دیگه هیچ دکتری توصیه به روزه نمی کنه! الا شذ و ندر
پاسخ:
تقریبا پنج شیش سال پیش بود فکر میکنم. اتفاقا پزشک خدا پیغمبری نبود،ولی گفته بود برات خوبه. از شانس من :))
حالا دیگه نه اونقدر پیـــــــــــــر... ولی درست بیست سال پیش :D  هفتاد و هفتاد
پاسخ:
:)) فقط 20 سال زیاد گفتم!
نهههه :) این کدوم خوبی رو به شکل کلی پرسیدم :)
پاسخ:
به شکل کلی خب، واقعیتش برای من یکی، مهم نیست علم پزشکی تجربی چی میگه. تا بتونم روزه رو میگیرم چون حالم رو خوب میکنه. هم جسمی هم روحی. آخرای ماه رمضون،همیشه با اختلاف، بهترین حال سال رو دارم.

چرا هیچکس تو جایگاهی که لایقشه نیست :(

خدایی میبینید؟
قبلا روزه گیرها از روزه نگرفتن مردم تعجب می کردن
حالا روزه نگیرها جوری روزه نمیگیرن که باید ازشون عذرخواهی کنیم:|
گرفتار شدیم :|
پاسخ:
دین‌داری وقتی سفارشی/حکومتی با بدترین روش ها بشه حداقل اثرش اینه! تازه من فکر میکنم اوضاع خیلی بهتر از اون چیزیه که باید باشه! 
میگذره.سعی کن لذت ببری!
پاسخ:
میتونه بهتر بگذره رئیس. 
یکی نمیگیره همه تعجب میکنن یکی میگیره و تعجب میکنن، کلا معلوم نیست چه خبره.
عموما هرگاه خلاف عامه‌ی مردم فکر کنی و حرف بزنی و چهارتا مشکلم برات پیش بیاد بیشتر مردم به سازش دعوتت میکنن و اصلا کار ندارن ظلمه یا عدل، حقه یا ناحق؛ دم دستی ترین راه رو بهت پیشنهاد میدن، سازش کن و بگذر و خودت رو خلاص کن، همین:) بهتون نگفتن کنار بیا بابا ۲ ساله دیگه، تموم میشه میره؟

پاسخ:
:)) ایول! واقعا یه دسته جمع داریم ازهم تعجب میکنیم.
زیاد گفتن. اصولا اگه کنار اومدن نباشه که هیچی از آدم نمی‌مونه! مسئله اینه که انتها نداره...به جایی میرسه که خیلی جدی میگه من شمرم! یعنی سرتو میخوام ببرم! 
موقعیت یکم، خیلی زیاد پیش میاد. روزه‌گرفتن شده مایه تعجب بقیه و بی‌عقلی گیرنده‌ش. گاهی هم برچسب عقب‌موندگی میزنن. و جالبه که ماهایی که بهش معتقدیم، میزنیم زیر کاسه کوزهٔ خودمون و خیلی ناخودآگاه، به‌جای تعریف، روزه رو، انگار که یک شاخص بی‌عقلی باشه،‌ توجیه می‌کنیم - مثالش همونی که گفتید دکتر توصیه کرده :دی - البته درباره نماز هم خیلی مواجه شدم با این مدل گفت‌وگوها.
موقعیت دوم هم حرفی ندارم. امیدوارم که یا سرباز نشم یا حداقل سرباز لجبازی مثل شما بشم :دی
پاسخ:
آقا محمدعلی نکته رو خوب گرفتیا. 

لجباز؟ دستت درد نکنه :/ 
منم یک بار برای رای گیری که رفته بودم، داخل صف ، یه خانمی رو کرد بهم و با یه حالت خیلی خیلی بانمکی گفت ای وای خاک عالم بدون چادر راه نمی‌دن؟ منم اولش تصور کردم این حرف رو برای تمسخر زده ولی گویا واقعا براش سوال شده بود، گفتم نه خانم‌جان همه‌جوره راه میدن. مجدد با یه چشمک( که من از این کار بی‌زارم) برگشت گفت پس چیزی میدن؟ مصاحبه‌ای فیلم‌برداری‌ای چیزی؟
گفتم به علی هیچی نمی‌دن خانم، پوشش من اینه.ولی  گویا از مریخ اومده باشم یا تابه‌حال پوشش چادر ندیده باشه، خیلی با شگفتی گفت پس برای چی سر کردی تو این گرماااااا و رفت داخل و منم دو نقطه خط دنبالش رفتم.
بماند که تصور عامه رفته سمت اینکه حتما به یقه بسته‌ها ریشو‌ها و چادری‌ها، آپشن‌های خاصی تعلق می‌گیره و ... و خانه‌ از پا‌ب‌بست و پای‌بن و رگ و ریشه داره داغان میشه و حرف زیاده‌، درد بیشتر و این خون دل خوردنا.

راستی این اولین کامنت من در این وبلاگه و بی‌ادبیه اگه سلام نکنم.
سلام،ماهتون مبارک،طاعات قبول.
پاسخ:
سلام. خوش اومدین :) بر شما هم مبارک و از شما قبول. ممنونم.
در همین راستا،ما هم یه بار گروهی کوه بودیم توی جمع خانم چادری داشتیم،یکی ازین پیرمردها ما رو دید گفت بالای کوه انقلاب شده؟ :)) مملکت نیست که! 
قدیما به این وضعیت می‌گفتن شیرتوشیر. دنیای شیرتوشیریه آقا. هیچی سر جای خودش نیست. حتی من.
پاسخ:
اختیار داری قربان شما یکی جات درسته. 
سلام
قبول باشه طاعات...

با مورد یکم به شدت مخالفم، حتی از نوع شمشیر بستن از رو... :)
منتها در حال حاضر توانش نیست... :)
در مورد ۵ روز اول هم، جناب: « و علی الذین یطیقونه فدیه طعام مسکین»...

در مورد دوم هم، بعضا شنیدم که زورگویی ها و توهین ها و جسارت هایی میشه، انگار که دور از جون برده گرفتن...
اما خب از اون طرفش هم شنیدم که گل و بلبل دوره تموم شده...
دیگه این وسط شانس (که البته لفظش رو قبول ندارم) به بعضیا رو میاره!

جسارتا کی تموم میشه خدمت شما؟

شما خاطره ای نداشتین از طبیعت «اسمش رو نبر» جناب دکتر؟ :)

پاسخ:
سلام. ممنونم از شما هم قبول.
با کدوم بخشش؟ 
نه دیگه من در حد یطیقونه نیستم. مخصوصا وقتی صحبت پول باشه :))

اتفاقا ما نصف به نصف هتل و پادگانیم. برای همین نمیشه خیلی نا شکری کنیم.
چیزی نمونده همش 9 ماه :/ 

نه. سفری که دکتر بدون من بره اصلا توی رزومه‌ش ثبت نمیشه.

سلام
روزه که برای آقایون مخصوصا خیلی خوبه! اون ده روز اولم چون دستگاه گوارشتون داره پاکسازی میشه اون جور بهم میریزه. پزشکی جدید قائل به پاکسازی بدن نیست. چرتم میگن.

+ یه روایتی از امام صادق علیه السلام خوندم ولی منبعش راستش یادم نیست.پس کاملا غیر رسمی ازم بشنوید. وقتی حاکم ظالمی به سمت شهر و دیار شما میاد به استقبالش برید... بقیه شم یادم نیست. فقط توضیحش یادمه که یعنی کاری نکنید آدم قدرتمند ظالمی که قدرت مقابله باهاش رو ندارید خشمگین بشه. چون ظلم رو بیشتر میکنه. همچین چیزایی یادم میاد.
توی روانشناسی هم میگن احترام به مراجع قدرت نشونه سلامت روانه.
دیگه حالا بقیه شم مهم نیست...
بحث ظلم پذیری نیست. با وجود این که ساز و کار سربازی خیلییییی غلطه ولی الان دست پسرای ما زیر سنگه...کاریش نمیشه کرد فعلا.

پاسخ:
سلام
ایشاللا روحمونم همینطوری پاکسازی بشه.

روایت به این مضمون رو منم شنیدم تا حالا. ولی اقتضای شرایط تقیه(خصوص زمان امام صادق) و ضعف کجا و شرایط فعلی که مدعی حکومت اسلامی هستیم کجا!
 احترام به بالادستی که بله ابتدایی‌ترین اصول زندگی آدمیزاده. اما بازم احترام یه چیزه، حفظ عزت نفس و عدم پذیرش زور و خلاف قانون،یه چیز. اگه بالا دستی من بهم بگه میخوام 10 میلیون اختلاس کنم 1 میلیون سهم تو ... اینجا جای احترام نیست قطعا.
ظاهرا ع.ن شخصیتی اخلاقی مشابه خلاصه اسمش داره :-|

خیلی هم افتخار میکنن میگن توی سربازیباید غرور سرباز بشکنه...
من نمیدونم امام علی غرور کدوم جوونو شیکسته
پیامبر غرور کدوم جوونو شیکسته
کدوم ادم غیر حیوان ، و غیر احمقی غرور یک جوون رو شیکوندم رو کار درستی میبینه اخه


کدوم یکی از ملت های دنیا همیشه ظلم پذیر بودن؟
صفتهای رذل و پست توی ادمها به وجود میان
چی پست تر و حقیرتر از ظلم پذیری
چی پست تر و حقیرتر از حق نشون دادن ظلم


یه زمانی با بچه ها نشسته بودیم توی پادگان صحبت میکردیم
یهو بشیر بود فکر کنم که گفت اقا توجه کردید همه حرفای ما شده سرهنگ؟
نمیدونم اینا بلدن یه کاری کنن که تو مخ ادم برن ، یا ماها مشکل داریم میذاریم اینا برن تو مخمون


یعنی این دوره تموم میشه جدا؟
یه جوری شده وقتی به تموم شدنش فکر میکنم از درون داغ میشم
چندبار توی زندگیم ارزوهای بزرگ داشتم و بهش رسیدم
دقیقا همون حس بهم دست میده
به خاطر تموم شدن یه 21 ماه مسخره که خود من قبل از ورود بهش میگفتم چیزی نیست بابا تموم میشه میره و ...


خدا لعنت کنه بالا تا پایینه باعث و بانیشو


روزه هم که فعلا در حد رژیم فستینگ ظاهرا از نظر پزشکی تایید شده
هرچند که تایید هم نشده بود ماها میگرفتیم و دلیل چیز دیگه اس
پاسخ:
فقط سر همین پست‌ها میای‌ها :)))
تموم شدنش که میشه. ولی هرچی خاطره‌انگیز تر و پرباتر بشه تمومش کرد بهتر. من هروقت می‌بینم چیزی جز خسران وقت و انرژی برام نداره کلافه میشم. 
مرخصیاتو جمع کن یه سفر ورژن دکتر میمی بریم حال‌ت شارژ میشه برای باقی موندش :))
۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۷:۱۵ نیوشا یعقوبی
اوا :/ انقدر یعنی عجیبه ماه رمضون و روزه؟ تو دانشگاه ما تقریبا همه میگیرن دیگه فکر میکردم دانشگاه ما بلاد کفری ترین نقطه تهران باشه :)) چون اکثر دخترا با یه وضعی میان دانشگاه که من با اون وضع نمیرم عروسی :)) ولی همینا ماه رمضونیه روزه بودن :) اونم نه از ترس حراست چون من خودم به خاطر اینکه دکتر گفته روزه گرفتی دیگه نیا مطب من بگو درد دارم که خودم میکشمت :)) عمه اجازه نمیده روزه بگیرم بخوام اسمشم بیارم با کاتانا گردنمو قطع میکنه :/ داشتم میگفتم به خاطر یه دکتر بوقی من روزه نمیگیرم امسال و خیلی راحت رفتم تو یه کلاس خالی (البته یهو نمیدونم چی شد پر شد با اینکه تایم کلاس نبود:|) روزه خواری کردم کسیم کاری نداشت که چرا :) 
اما به نظر من غلط کرده زور بگه :| خوب کردین تو روش وایستادین و جا داشت بهش بگین اگه خودت بیشتر از ما کار کنی قبوله :/ عمرا این آدمای بوووق قبول کنن :||| من یکی که ترجیح میدم تنبیه شم توبیخ شم زور نشنوم چون زور شنیدن از هر تنبیه و توبیخی برام بدتره :/ سر همینم خیلی جاها با خیلیا درگیر شدم ولی به نظرم نباید کوتاه اومد خب :|
پاسخ:
درست میشیم. بالغ نشدیم هنوز. یه کم بیشتر کتاب بخونیم. یه کم بیشتر فکر کنیم. یه کم کمتر اذیت اقتصادی بشیم...رفتارامونم حساب‌شده‌تر میشه ایشالا.

ممنونم از حمایت :)) 
انصافا اسم رییستون رو نمیشه عوض کنی؟
پاسخ:
شک داری که عمدی اینجوری مخففش کردم؟ 
یاد" میت آلرژی " ارمیا افتادم تو بیوتن.
پاسخ:
چرا یادم نیست چی بود!؟ فقط سیلورمن یادمه
واقعا ریشه ی دین زدگی مردم از کجا شروع شد؟؟
روزه میگیری فکر میکنن خبریه
نماز میخونی فکر میکنن ریاکاری 
چادر میپوشی بهت توهین میشه...
البته قصد سیاه نمایی ندارم همه جا اینطور نیست ولی خیلی وقتا فکر میکنم چرا اینطور شد؟از کجا شروع شد سیاستای غلط....البته مشکل خودمون هم هستیم...
پاسخ:
علتش یه دونه نیست. ولی اصلش، سیستم دولتی_حکومتی_دینی با شیوه‌های غلط و بعضا احمقانه و کاریکاتوری،خروجی احمقانه هم داره دیگه. با این حال،این حق رو به کسی نمیده که دیگری رو مسخره کنه. این تهمت‌زننده‌های اهل تمسخر و توهین رو باید خدارو شکر کرد که خدا بهشون شاخ نداده. 
خوب کاری کردین زیرحرف زور نرفتین سربازیه برده گی که نیست.
خدا خودش بهترین دکتره که گفته روزه واسه بدن خوبه!
پاسخ:
ممنون از حمایت. به خدا اشک تو چشم آدم جمع میشه :))
حالا نمیدونم خدا کجا گفته خوبه برای بدن، ولی نگفته بودم ما میگرفتیم. بنده مثبتی هستیم :)) 
نمیدونم....من توی شرایط سربازی نبودم.اگه فکر میکنید جواب میگیرید و حرفشون مثل این مثالتونه(یه نفر دیگه هم همچین مثالی زده بود بهم)پس مقاومت کنید. ان شاءالله که موفق میشید و خدا کمکتون می کنه.
پاسخ:
مثال رو دم دستی زدم که جا بیفته. غرض اینکه معیار باید قانون باشه که نیست! وقتی میره توی فضای غیرقانونی و سوءاستفاده اصلا نمیتونم تحمل کنم. 
سلامت باشین ممنونم
به انتهای مکالمه ات با ع.ن که رسیدم قهقه زدم دیگه D:


به درست شدن مورد اولی امید که ندارم ولی ایشالا مورد دومی درست میشه D:
پاسخ:
موقع این کل‌کل‌ها که میشه اون دوتا سرباز دیگه میرن زیر میز قایم میشن . وضعیتیه اصن :))
آره بابا میگذره... 
نه بابا کلا پستات رو میخونم
توی این قضیه کاملا همزاد پنداری میکنم
الان یه هفته مرخصی گرفتم که برای ماه رمضان اماده شم مثلا :-D
ولی بعدا هم یه روز رو میتونم بگیرم که بریم سفرو
پاسخ:
یه هفته؟؟ :/ تو که از من بدتری :)) حله آقا
یه وقتایی آرزو می‌کنم برگردیم به دورانی که حکومتمون اسلامی نبود؛ اما مردم حاضر بودن جون بدن تا برن پای منبرِ کسی که بهش باور داشتن. حرفشونو روی چشمشون می‌ذاشتن. 
هرچیزی وقتی به بخشی از حکومت تبدیل می‌شه، ذره ذره تار و پودش با تاریکی بافت می‌خوره.

+فکر کنم آقای حبیب احمدزاده بود، توی برنامه‌ی جهان‌آرا داشت درباره‌ی کار فرهنگی صحبت می‌کرد. می‌گفت این مدیرا و مسئولا، کارشون شده که یه سری برگه بذارن جلوشون، یه سری همایش و نشست به‌دردِ همشیره‌ی ابوی‌خور ارائه بدن و بعد تو اون برگه‌ها بنویسن که فلان‌کارِ فرهنگی انجام شد. 
حکایتِ کارای اکثر مسئولان در همه‌ی شاخه‌ها همین شده. به خدا و قیامت و عمه و روح و هیچی اعتقاد ندارن به واقع. فقط می‌خوان یه سری برگه پر کنن که انجام شد.
پاسخ:
رفع تکلیفی هستیم دسته جمع! همه هم میگیم وقتی سیستم همینو ازم میخواد خلم مگه خودمو به دردسر بندازم.
آقای "ع.ن" مخفف اسمش خیلی بده :|
من حمایتتان میکنم حاجی، با همین فرمون برید جلو.
پاسخ:
متشکر . اصلا زنده میشه آدم با این حمایتا :)) 
اول: جدا از این که مردممون کلا هیچ جوره دست از دخالت کردن(چه از نوع خواهرم حجابت، چه از نوع امروز یه زن چادری اومد میخواستم بزنم بیرونش کنم) و معتقد بودن به اینکه فقط من درست میگم ولاغیر، برنمیدارن!!! اینقدر استرس هامون زیاد شده و تو هر زمینه ای باید از یکی از دوطرف ضربه بخوریم که دیگه جایی واسه به چشم انسان دیدن آدمای متفاوت با عقیده هامون نذاشتیم متاسفانه :(  
و زندگی سخت تر واسه آدمهایی شبیه منه که طیف دوستام از این ور بوم تا اون ور بوم گسترده ست و باید دائم در حال دفاع از طرف غایب باشم! 

دوم: ابراز نگرانی غیر صوری هم میکنیم :( نامردیه بگم ارزش چندماه اضافه خدمت رو داره چون نمیدونم چقدر سخته! ولی به عنوان آدم بیرون گود میگم ادامه بدین به شیوه ی خودتون که حداقل بعد از تموم شدن دوره، دچار عذاب وجدان "ظلم پذیری" نشین.
ولی مردم ظلم پذیری نبودیم؟ بودیم ها!! همیشه بودیم :( از همون روز اول دنیا اومدنمون(واسه خودم) با جنس دوم بودن اجباری و بعد با دین اجباری و سالهای بعد پوشش اجباری و ... حتی الان با قوانین مسخره ی خوابگاهی اجباری که کم از سربازی نداره... 
پاسخ:
هم سخت‌تر هم جذاب‌تر :)

ممنون. اضافه خدمت به چندماه که نمیرسه نهایتش سه روز،یه هفته،اونم اوووه! دیگه باید خیلی خرابکاری کرده باشیم و خیلی به سیم آخر زده باشن. 
شما هم یه دردجبرنامه میتونی بنویسی‌ها به تنهایی :)
عه هنوز نیومده توپاشو برداره؟
پاسخ:
:)) احسنت! 
شاید این رفعِ تکلیفی بودن سرریز شده به مسائل عبادیمون.. خب وقتی برای نماز و روزه و هزار تا کار عبادی دیگه که آرامش بخشه، خود اون فردی که داره انجام میده یه حال رفعِ تکلیفی داره از بقیه چه انتظاری میشه داشت.. 
فلسفه ی خود این نماز و روزه صدی نود برای اونایی که  میگیرن معلوم نیست! بعد اون شور و شوقی که مثلا اون کسی که کلاس یوگای جلسه ای 250 هزار تومنی توی چشماش هست و همه جا داد میزنه که فالان و فلان در اونیکه روزه میگیره و نماز میخونه نیست.. 
مثلا بعضیا واقعا از دینداری خجالت میکشن.. از نماز اول وقت خوندن توی مهمونی، از روزه گرفتن، از حجاب داشتن.. درحالیکه اونیکه داره معصیت خدا رو میکنه با افتخار و علنی اینکار رو میکنه! 
بعد تر اونهمه رسانه و روشنفکری که 24 ساعته دین و معنویت رو بکوبن و خواسته ها و دلخواهِ خودشون رو به عنوان مایه ی حیات و نجات بکنن تو چشم بقیه، اونقدر زیادن که میبینی ذائقه ها عوض شده، فرهنگ تغییر کرده و جای ارزش و ضد ارزش عوض شده.. 
دین دارا باید اعتماد به نفس داشته باشن.. قبلنا رو دیوار مدرسه ها مینوشتن: توانا بود هرکه دانا بود.. باید نسبت به دین خودشون دانا باشن.. همچو آدمی هیچوقت منزوی و پشیمون و مردد نمیشه.. وقتی میدونی و باور داری یه اصلی درسته، دیگه هیچ قدرتی نمیتونه جلوت بایسته و تاوان تحقیر و تمسخر دیگران رو هم میپردازی.. البته این باور منه. 

پاسخ:
اگه مسیر از اولش خوب باشه میشه طول و انتهاش رو هم خوب متصور شد. فعلا کسی نتونسته توی اصل و ریشه تردید جدی وارد کنه. اون چیزایی که امروز مایه خجالت شدن،غلط بودن روش‌ها بوده، وجود تناقض‌ها بوده،نخوندن حرف با عمل بوده. و الا همینه که شما گفتی، کسی که از کار و روشش مطمئن باشه همه دنیا هم جلوش وایسن کار خودش رو انجام میده با اطمینان و رضایت کامل.
@دکتر یونس
ارزش و ضد ارزش؟ مشکلمون گاها به خاطر همین هست که موافق با خودمون رو ارزش و مخالف با خودمون رو ضد ارزش می دونیم! اون ضد ارزش که میگین، خودش ارزش حساب میشه واسه یه دسته دیگه! 
پاسخ:
دکتر بیا با شما کار دارن.
۰۲ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۱۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
بابا معمولا توصیه میکنه قاطی دعواها و اینا نشید ولی هرجا دیدید داره حق خوری میشه ساکت نشینید! یه خورده پارادوکس داره این حرف!
ولی شما کار درستی می کنید!
پاسخ:
پارادوکس نداره تبصره داره :)
الان چی بگم؟ واللا من خاطره ی خوبی از این کار ندارم که بیام هی جواب بدم .. چون هی یه تسلسل باطلی ایجاد میشه.. الان هم روزه ام و فشارم فکر کنم 7 باشه!
ولی به احترام شما و سوال کننده چشم. 
خب اینطوری باشه از نگاه هر دسته ای یه چیزی ارزش و یه چیزی ضد ارزشه.. هرکی هم که زور بیشتر و رسانه ی بیشتری برای مجاب کردن توده ها داشته باشه حرفش رو از پیش میبره.. مثلا در سومالی جزای اونیکه روزه خواری میکنه اعدام هست! طالبان و  داعش حد و حدودشو ن رو بنا بر میل و فهم خودشون یه چیزی اعلام و اجرا میکنن چون این چیزا رو ارزش میدونن!!
از اونطرف کشورای غربی براشون چیزای دیگه ای ارزشه. اونها همجنس گرایی و هزار تا گناه و پلیدی دیگه رو به رسمیت میشناسن و براش قانون هم وضع میکنن.. 
در این چند هزار سال تمدن ها اومدن و رفتن.. آزمون و خطا داشتن.. کارای درست و غلط داشتن و همه ادعای این رو داشتن که ارزش های اونا ارزشه!! یعنی یک حدی از افراط و تفریط که پدر مردم رو درآورده.. خب این وسط ما باید حزب باد یا باری به هر جهت باشیم؟ حرف چه کسی رو بپذیریم؟ کی بهترین قانون زندگی رو میدونه و وضع میکنه؟ 
بهتر نیست حرف خدا رو ملاک قرار بدیم برای ارزش و ضد ارزش؟ یعنی اون چیزی که خدا میگه رو بعنوان کسی که همه ی این کائنات و زمین و آسمان و مخلوقات و خود ما رو با دقت و قدرت و علم بی اندازه آفریده بپذیریم؟ 
وقتی همه به اونچیزی که خدا گفته ارزشه، احترام بگذاریم و عمل کنیم و اون گناه و پلیدی که خدا گفته رو ازش دوری کنیم و ضد ارزش بدونیم اینطوری پادر هوا و سردرگم و گیج و ویج نمیمونیم! 
اخلاق برای ما ارزشه، صداقت ارزشه، امانت داری ارزشه، روزه داری و حجاب ارزشه و الی آخر.. من درآوردی نیست. حدودش ، کمیت و کیفیتش با دقت و روشنی تبیین شده..  ابتدا توسط خود خدا در قرآن و بعد رسول خدا  و بعد اولی الامر منکم که میشن امامان معصوم و بعد نائب اونها و فقهای هر عصری (درس بینش دبیرستان باشه فکر کنم) به همین دلیل فقه شیعه در هر عصری مسائل خودش رو حل و فصل کرده و علما تونستن سوالاتِ عصر و زمانه خودشون رو حل کنن و فقه شیعه جزء پویا ترین فقه ها بوده..
مثلا یه زمانی هزار سال پیش سوالات درباره طهارت و کر بودن آب جاری و چاه و .. بود.. الان سوالات درباره ریزترین و پیشرفته ترین مسائل پزشکی مثل رحم اجاره ای و تخمک اهدایی و هزار تا مساله اقتصادی و شرعی دیگه.. یعنی هیچ بن بستی در دین ما(به خصوص فقه شیعه) که خدا میگه یه دین میانه است و اهل افراط و تفریط نیست وجود نداره..  حالا اگر کسی نمیخواد ببینه اون یه مساله دیگه است.. 
و اینکه ما در یک حکومت اسلامی و به عنوان یک مسلمان داریم زندگی میکنیم که علاوه بر انجام وظایف فردی خودمون(به عنوان یک مسلمان) در قبال قانون این جامعه اسلامی (حتی به عنوان شهروند غیر مسلمان) هم یک وظایفی داریم.. 
که بحث "حق قانون" رو لوسی می خیلی خوب تو این پست (اینجا) توضیح داده. خوندنش خالی از لطف نیست.. 
یعنی من هرجوری و از هر طرف که نگاه میکنم میبینم ما باید آدم باشیم و انسانی و اخلاقی زندگی کنیم (چه مسلمون و چه غیر مسلمون به برکت جامعه اسلامی که قاعدتا باید شرایط دینداری و امنیت اخلاقی  و رشد روحی درش فراهم تر باشه!!)، حالا چرا اینطوری هستیم و وضعمون اینه؟!! الله اعلم.. 

پاسخ:
Jandark.A @ش رو من میذارم. 
دکتر ممنون واقعا. ایشاللا فشارت نرمال بشه بعد افطار.
سلام
همه رو بذار کنار فقط مختار ثقفی رو خوب اومدی..
روز قبل ماه رمضون دیزی خوردی؟ پس پیشواز چی؟
طلبه هم طلبه هایی زمان شاه خدا بیامرز!!:)
پاسخ:
سلام
آره واللا! وقتی طلبه ها پیشواز نمیرن، مردمم پسواز نمیرن.
@دکتر یونس
۱. خب منم گفتم مشکل همه مون همینه که شما میگین! هرکسی فکر میکنه " اون که من قبول دارم ارزش است و درست! اعتقاد های مخالف ما نادرست" 
بعد اون وقت شما باز میگین چیزایی که تو غرب قانون داره پلیدیه؟!!
۲. همجنس گرایی پلیدی به حساب نمیاد! یک پدیده ی طبیعی و علمی است! فکر میکنم منظورتون همجنس بازی بود، که واسه اون هنوزم هیچ جا قانون نداریم و هنوز انحراف به حساب میاد!
۳.میتونیم حرف خدا رو ملاک قرار بدیم، ولی این نشون دهنده ی اشتباه بودن بقیه که کلا به خدا اعتقاد ندارن نمیشه! 
۴.قانون یک جامعه باید برای همه ی انسان های اون جامه باشه نه فقط واسه اونایی که اندیشه شون با اندیشه ی حکومت گردان ها یکسان هست! قوانین باید انسانی باشن! و خواهش میکنم نیاین بگین هرکی ناراضی ه میتونه تو جامعه اسلامی نباشه...
۵. ما باید انسان باشیم و اخلاقی رفتار کنیم. و جیزی که انسان رو از غیر انسان جدا میکنه، آزادی است، و پذیرش تفاوت ها.
پاسخ:
فکر کنم مورد ۴ رو دکتر، با لینکی که از لوسی می گذاشت جواب داد.  

شرمنده ما داریم اینجا رو شلوغ ش میکنیم D:
پاسخ:
تا باشه ازین شلوغی ها . بدخواهاتون شرمنده
بله و برای هر خط اون جواب دارم! و البته که متاسفانه لوسی می هم نهایتا همون پیشنهادی رو به مخالفان داد که به دکتر گفتم " و خواهش میکنم نگین"
پاسخ:
چشم :))
و مرسی از تحمل شما البته ;)
پاسخ:
تحمل نمیکنم.  استفاده میکنم.
فکر میکنم یا بیان من نارساست یا دوستمون متوجه منظور من نشده.
1. من از خودم چیزی وضع نکردم که بگم ارزشه یا غیر ارزش.. اون که من قبول دارم؛ دینمه. من نیاوردمش. من پذیرفتمش. ما با عقل و فطرتی که خدا بهمون داده میفهمیم چیزهایی که برامون مشخص شده ارزشه.. خداییش صداقت و درستکاری و وفای به عهد ارزش نیست؟ ایثار ارزش نیست؟ خودخواهی و خود محوری ارزشه؟!!!
 قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از نگاه یه آدم بی طرف هم فوق العاده اند. بعد من کتاب و دین خودم و ارزش های دین خودم رو رها کنم برم ارزش های یه دین دیگه رو بچسبم؟ که چی بشه؟
2. همجنس گرایی یا همجنس بازی! مگه بحث سر کلماته؟ شما منظور حرف من رو درک کردید؟ الان ازدواج همجنس بازها!! در بعضی ممالک غربی قانونی شده، ازدواجشون رو ثبت میکنن ، بهشون فرزند خونده میدن.. و اصلا یکی از دلایلی نقض حقوق بشر در ایران از نگاه غربی ها همین به رسمیت نشناختن و فراهم نکردن امکان زندگی مشترک برای همجنس بازها! است..
در همین کتابهای آموزش جنسی برای کودکان که به برکت سند 2030 ریخت توی مهدکودک ها و دبستان ها به فارسی نوشته ما سه جور خانواده داریم!: مرد و زن! زن و زن! و مرد و مرد! 
یه بار سر این یه بحث علمی شد که استاد فوق روانپزشکیمون نهایتا گفت این ها از نظر علمی هم انحراف به حساب میان و احتیاج به درمان دارند و نه قانون و ازدواج و فرزند و یه چرخه ی باطل.. یعنی دلیل نمیشه ما فرهنگ و دین و اصول و ارزش های خودمون رو رها کنیم و هر حرف باطلی رو که خلاف نص صریح قرآنه بپذیریم. من میگم پلیدی چون خدا هم تو قرآن میگه قوم لوط گناهی رو مرتکب میشدن که هیچکس تا اون وقت به سمتش نرفته بود و به خاطرش عذاب الهی نازل شد.. 
از نظر قرآن و عقل من که میگه باید نهاد مقدس خانواده و امکان فرزندآوریش حفظ بشه این کار هم خلاف شرعه و هم خلاف عقله و بله پلیدیه. پلیدی چه شکلیه دیگه؟!! 
3. شما نوشتید: "میتونیم حرف خدا رو ملاک قرار بدیم، ولی این نشون دهنده ی اشتباه بودن بقیه که کلا به خدا اعتقاد ندارن نمیشه"! عجب! میتونیم؟!! میتونیم هم نتونیم؟ خب بعد چی نشون دهنده اشتباه بودنِ بقیه ای که به خدا اعتقاد ندارن هست؟ میخوایید همه به خدا اعتقاد نداشته باشیم؟ من واقعا منظورتون رو متوجه نشدم!
من فکر میکنم شما هنوز به درستی راه خودتون شک دارید به خاطر همین با شک و تردید به همه چیز نگاه میکنید.. 
4. اون لینک به پست لوسی می رو خوندی؟! دوباره شما رو ارجاع میدم به پست لوسی می عزیز. که خیلی خوب و عالی توضیح داده. حتما کامنتهاش رو هم بخونی متوجه میشی. قانون چطوری وضع میشه و بعدش باید چکار کرد. و وضع ما چطوریه. اما جالبه بدونی به همین قانون 98.9 درصد مردم رای دادن عزیزم! 98.9 درصد!! یعنی اگر اون 1 درصد اذیت نمیشن باید به اون قانونی که 98.9 درصد بهش رای دادن احترام بذارن! شده حتی صوری و توی خیابون فقط! این از قواعد اولیه اصول دموکراسی و احترام به خرد جمعی و قانون به حساب میاد، نمیاد؟!
5. چیزی که انسان رو از غیر انسان جدا میکنه "قوه عقل و منطقش" هست و نه آزادی! آزادی رو حیوانات هم دارند. جنگل رو ببین! تفاوت هاشون رو هم خوب درک میکنن و پذیرفتن. عقل و منطق و قدرت اختیار و انتخاب هست که باعث میشه انسان با حیوانی که بر اساس غریزه اش رفتار میکنه فرق داشته باشه.. 
من فکر میکنم شما خیلی جوونی و خیلی فرصت داری برای مطالعه و فهمیدن.. بعضی از جمله ها میتونن ظاهر زیبا و فریبنده ای داشته باشن اما لزوما درست نیستن!
 با مطالعه و مطالعه و مطالعه و فکر کردن میشه حقیقت رو پیدا کرد. هر چقدر هم که سنت بیشتر بشه، به کمک تجربه ات بهتر و بهتر درک میکنی. یه بارم نوشتم: 
اگر کسی دنبال حقیقت باشه بالاخره پیداش میکنه. و حقیقت اون چیزی نیست که من یا ایکس یا ایگرگ میگیم. چون هرکدوم از ماها هم در مسیر زندگی در حال تغییر و فراز و فرودیم.. مثل رویش ها و ریزش هایی که تا الان در دو جبهه حق و باطل اتفاق افتاده .. حقیقت با نور و روشنی خودش، خودش رو نشون قلب های تشنه میده..
الان در این ماه که حضرت امیر میگه بهارِ قرآنه، بهترین فرصت برای خوندن قرآنه.. با نگاه نقادانه و کاوشگرانه آیه ها رو بخون. از روی یه ترجمه خوب" مثل ترجمه آقای مکارم یا شرح آیات منتخبشون"..
و درآخر اینکه من یه پزشکم و سواد فلسفی و علوم دینی تخصصی ندارم طوریکه بتونم برای کسی اصولی و به زیبایی و ریشه ای تبیینش کنم! حقیقتش از این سوال و جوابهایی هم که آخرش به هیچ جا نمیرسه و ممکنه دلخوری پیش بیاره خاطره خوبی ندارم. من خودم سوالام رو از توی کتابا پیدا میکنم. و درضمن صاحب این وبلاگ ناسلامتی خودش طلبه است. شهریه امام زمان(عج) مال ایشون، منبر رفتنش مال من؟!! جلوی ایشون من زیره به کرمان میبرم! سوالات بیشتر رو خود حاج مهدی جواب میده. (از منبر پایین می آید!)
پاکت من رو بدید!:)
 خیلی التماس دعا دارم. علی یارتون.

پاسخ:
:)))
آقا پاکتم میدیم حرفی نیست. هرچند این مناظره بود نه منبر. این برقراری دیالوگ،حتما حتما به جایی میرسه حتی اگه ما متوجهش نشیم. واقعا ممنون با این همه مشغله وقت گذاشتی.
محتاجیم به دعا.
@دکتر یونس
۱.دین رو من و شما قبول کردیم. هزاران نفر دیگه قبول نکردن! من و شما پذیرفتیمش با عقل و منطق خودمون! اونا هم نپذیرفتن با منطق خودشون. پس "درست اینه که ما(دین ما) میگیم، اشتباه اونه که ما نمیگیم" نداریم!
و البته که "دین مون رو ول کنیم بچسبیم به اونا" هم نداریم!
۲.بله جناب دکتر! بحث سر کلمات است. ازدواج همجنس گراها! در مملکت هایی که حقوق بشر نقض نمیشه آزاد شده! چون اونا هم افراد کاملا سالم از نظر  جسمی و روانی هستن! فقط از نظر گرایش جنسی و ساختار فیزیولوژیک شون!(که باور کنین یا نکنین اصلا دست خودشون نبوده! و به خاطر منحرف بودن و پلید بودنشون انتخابش نکردن!) با ما متفاوت هستن. و خواهش میکنم بحث ۲۰۳۰ رو بدون اینکه نسخه اصل رو خونده باشید، پیش نکشید که ممکنه شما هم فریب یک سری سوء تبلیغات سیاسی رو خورده باشید. میتونم واستون از رفرنس  معتبر آموزش های جنسی از سنین کودکی تا جوانی رو بگم که شامل اونایی که شما فکر میکنید نیست.
 اون استاد فوق روانپزشکیتون رو بفرمایید تشریف ببرن ورژن های جدید دی اس ام رو مطالعه کنند! بلکه برخلاف اکثریت اساتید جدا از علم روز عزیز و گرامی مون، یک مقدار به روز باشن و اطلاعات نادرست و تاریخ گذشته ی علمی رو به خورد دانشجوهای از همه جا بیخبرترمون! ندن. این انحراف سال هاست که حذف شده.
(و بله خودم خوندم! هم ۲۰۳۰ رو هم کل فصل انحراف های جنسی ورژن آخر رو زبان اصلی خوندم! پس بدون اطلاع و رفرنس و از روی خامی و نوجوونیم حرف نمیزنم)
قوم لوط ذکر شده در قرآن رو هم بررسی کردم! تفاوت هم جنس گرایی و هم جنس بازی- از قول دکتر اوحدی(ایشون از سکس تراپ های معروف داخل کشور هستن) - همینجاست! قوم لوط همجنس باز بودن یعنی گرایش جنسی به مخالف دارن ولی به خاطر داشتن انحراف جنسی، با همجنس هم رابطه دارند!
۳.هنوز هم میگم ما خدا رو قبول داریم. و نه به خاطر اینکه مجبورم و نه به خاطر شناسنامه ام! که من دوران راهنمایی دبیرستانم رو با این موضوع و حل و فصل شک و تردیدها گذروندم! نه بی فکر و سرخود، با همون پیشنهاد مطالعه و مطالعه و مطالعه ی خودتون. و بله هنوز شک دارم ولی به امور اصلی نه! که کمتر عالم و عاقلی پذیرش بی شک هیچ چیزی رو تایید میکنه. و به قول دکتر یونس "هرچیزی که ظاهر زیبا داره لزوما درست نیست".
۴.بله لینک رو خوندم و نظرم رو گفتم. ما مشکلمون با همون اعلام قشنگ درصد هاست! نمودار های آماری کودکانه نقاشی شده ی جناب رئیس جمهور سابق در مورد تورم که فراموشمون نشده! از نگران نباشیدهای رئیس جمهور خود انتخاب کرده ی حال حاضر هم کم بی بهره نیستیم!
۵. عقل بدون آزادی رو تصور کنید، یعنی عقل من میگه این خوبه اون خوب نیست ولی من مجبورم حتما همین رو انتخاب کنم!
منظورتان که ان شاء الله این نیست که هرکس دنبال حقیقت باشد بالاخره یا حقیقتی که ما قبولش داریم رو پیدا میکنه یا خوب تلاش نکرده تو گمراهی می مونه! هرکس با ماست بینا و هرکس از ما نیست کور!
و اجازه بدید یکی از فرضیه های پیش فرض تون "که قرآن و نهج البلاغه  و صحیفه نخوندم پ س هیچی نمیدونم" رو رد کنم.

و برای پاراگراف آخر هم فقط جواب حاج مهدی.
پاسخ:
غیر از بحث هم‌جنسگرایی/بازی که کمی به جلو پیش رفت،یه کمی تکرار مکررات شد. 
 
بله ببخشید!
الان متوجه شدم، همون حرفای قبل با جمله بندی متفاوت! 🙈
پاسخ:
فدای سرت :)
خب چیز بیشتری به ذهنم نمیرسه چون من از همه بیخبر ترینم... صدی نود مثل همه ی بحثا حرفا دور میخوره به اولش و هیچی به هیچی..
1. میشه ملاک حرف آدما، این دسته و اون دسته و ایکس و ایگرگ نباشه.. میشه ملاک "حرف خدا" باشه. یعنی همه آدما به حرف خدا گردن بنهند و به او اعتماد کنند! 124هزار پیامبر فرستاده و خاتم اونها پیامبر ماست و آخرین معجزه اش یه قرآن تحریف نشده است که امیدوارم در این دیگه شکی نداشته باشید. 
2. خب به نظر شما وظیفه جامعه در قبال همجنسگراها چیه؟ با ازدواج همجنسگراها موافقید؟
3.چطور یه کار غیرمنطقی و غیر شرعی و بد با یه پسوند "گرا" و "باز" مورد قبول یا رد قرار میگیره؟ اصلا مرجع قابل اعتمادی که بگه کدومشون "گِرا"ن و کدومشون "باز" وجود داره؟ با چه ابزاری میخوان اینا رو افتراق و راستی آزمایی کنن که مثلا 200 سال بعد زیر سوال نره؟هرکدومشون که هستن(گرا/ باز)، رفتار و عمل و نتیجه یه چیز هست یا نیست؟
یکی میزنه چشم شما رو کور میکنه، یا شما رو میکشه. نقص یا قتل اتفاق افتاده. حالا گرایش داشته شما رو بکشه یا بازی بازی شما رو کشته! شما مُردی تموم شد رفت! 
4. یه چیزایی رو بهم ربط میدید من متحیر میشم. 98.9 درصد مردم رای دادن به یه قانونی. چون آمار فلان آدم 30 سال بعد ایراد داشته یعنی هر آماری اشتباهه؟ چون جناب پرزیدنت سال 97 میگن نگران نباشید و ما نگرانیم یعنی رای آری به جمهوری اسلامی در سال 58 دروغ بوده؟ عجب! این هم یه جور استدلاله!
5. همینجا صبر کنید! بالاخره فرق انسان و حیوان در چی شد؟ آزادی یا عقل و انتخاب؟ 
عقل بدون آزادی یعنی چی؟چرا با کلمات بازی میکنید؟ مگه کسی میتونه و قادره تو ذهن شما دیوار بکشه؟ شما میتونی جسم کسی رو در زندان قرار بدی و به بند اسارت بکشیش ولی ذهنش رو نع! 
کتاب زیبای خاطرات سُها بشاره رو بخونید" زندگی ام برای لبنان" میگه من در اسارت و زندانهای مخوف اسرائیلیها بودم ولی هر شب فکرم پرواز میکرد و به بیرون میله ها میرفت.. 
تنها کسی که میتونه توی مغز شما دیوار بکشه و عقل شما رو محدود نگهداره و نذاره فکر بکنید خود شمایید! 
هیچ محدودیتی برای فکر کردن وجود نداره و اتفاقا در دین ما ارزش یکساعت فکر کردن بالاتر از هفتاد سال عبادته.. 
هیچکس نمیتونه آزادی رو از عقل ما بگیره ، حتی رسانه ها فقط میتونن به حرکتش و میل و انتخابش جهت بدن.. بهش میگن " دموکراسی هدایت شده" که حاصل قدرت و امپراطوریِ عظیم رسانه هاست. اونها میتونن طی چند دهه ضد ارزش رو تبدیل به ارزش کنن یا بالعکس. برای همجنسگرایی تا قبل از اینکه قانونش تصویب بشه هالیود پای کار اومد و اونقدر در فیلم ها و سریالها بهش پرداختن و به نوعی ازش قبح زدایی کردن و به رسمیت شناختنش که الان شاهد همچین وضعی هستیم.. 
راه دور نریم. خود جامعه ی ما. به برکت نداشتن فرهنگ استفاده از رسانه ها و فضای مجازی به چه حال و روزی افتاده؟ ما نسبت به سی سال پیش چقدر تغییر کردیم؟ اونقدر گناه های عجیب و غریب، جنایتهای رنگ و وارنگ و خیانتهای مشمئزکننده داره اتفاق میفته که برای همه عادی شده.. یه زمانی داستان شاهرخ و سمیه مثل یک فاجعه بود و پدر و مادرا نمیتونستن همچین چیزی رو باور کنن! برای جامعه و ما که بچه مدرسه ای اون زمان بودیم مثل یک شوک بود ، الان وضع چطوریه؟ من نمیخوام عروسک دستِ رسانه ها باشم. نمیخوام بذارم یه موج بیاد منو با خودش ببره.. یه زمان همه بگن آره جمهوری اسلامی خوبه! 98.9 درصد بهش رای بدیم! بعد 40 سال از اون ور بوم بیفتن و حالا تبرج و بی دینی مد بشه من بیفتم سر صف!
نه. من با تحقیق و عقل و قلبم یه چیزی رو میپذیرم و پاش وایمیستم. 
با همون مطالعه و مطالعه و مطالعه در دینتون میتونید به پختگی برسید. چون آدمای جوزده و داغ، یه روزی سرد میشن اما پخته، دیگه خام نمیشه! 
اون پیشفرضِ " اونی که قرآن و نهج البلاغه  و صحیفه نخونده پس هیچی نمیدونه" رو اصلا من کی مطرح کردم که شما ردش کردید؟!!!! همه ی این کتابا در اون سیر مطالعاتی به بهتر فهمیدن کمک میکنن. مگه بندگان موحد خدا قبل از این کتابا و در زمان قبل از حضرت محمد، چطور خداپرستی رو انتخاب میکردن؟ این کتابا راه رو روشنتر میکنن. به عقل ما کمک میکنن. مثل ماه و ستاره ها که در شب تاریک و ظلمانی به کمکمون میان.. 
ان شاالله خدا به لطف و کرمش در این شبهای بابرکت رمضان، عاقبت به خیری رو به همه ی جویندگان راهش هدیه بده.. خداکنه ما جزو ریزش های این مسیر نباشیم.. خسته نشیم. در راه نمونیم. بریم جلو و روزهای خوب و مدینه فاضله وعده داده شده رو ببینیم. 


پاسخ:
ایشاللا ایشاللا... منم امیدوارم به واقع! 
کوفتت شه اون کوفته ای که خوردی:/
پاسخ:
کوفته ...یادش بخیر! 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">