سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۲۰ ب.ظ

به ابوالفضل!

دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۲۰ ب.ظ

ما با اسم خدا با همه خداوندیش قسم دروغ می‌خوریم. ولی اگه بخوایم راستشو بگیم با هر رنگ و لعاب و تیپ و ظاهری باشیم میگیم به امام حسین، به ابوالفضل. خیلی‌ها بدشون میاد،عناد دارن به هردلیل، ولی کیفیت این ارادت رو فهمیدن خودشونو ضایع نکردن کشیدن کنار. اما بازم یه سری هستن  هرسال این موقعا فقر و فلاکت و سپندارمذگان و رفتگرای محله و ظرف یه بار مصرف و مریض سکته‌ای داریم و افسردگی رو چماق می‌کنن که این داستان هزار و چندساله تموم بشه بالأخره؛ به ابوالفضل تموم نمیشه! تاریخ رو ورق بزنیم خوبه. یکی بود خیلی زورمند بود. حاکم بود. قدرت داشت. آب بست به قبر امام حسین. با خاک یکسانش کرد، زمین کشاورزیش کرد که دیگه کسی نگه حسین. الان اسم و رسم حسین کجا و اون کجا؟ حتی کسی نمیدونه کجا دفنش کردن. حالا از پشت مانیتور با دست پفکی هشتگ نه به فلان میزنن؟! به امام حسین نمیشه!

عکس: پیاده روی اربعین، مسیر شط، سال96.

نظرات  (۳۴)

هرسال همین رویه تکرار میشه...مهم اینه نتیجه ای نداده و نمیده انشاءالله :)
پاسخ:
ابدا! 
۱۹ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۴۹ خورشید ‌‌‌
التماس دعا حاج آقا. 

+اجازه هست این عکس رو نگه دارم؟
پاسخ:
:)) محتاجیم به دعا خواهر گرامی . 
بله، نسخه اصلیشم هست اگه خواستین. 
فرهنگ پشتش خیلی غنیه
ولی وای به ماهایی که اجازه میدیم دست یه عده که نه به فلان رو بگن
اگر نذری دادن هامون درست بود ، مداحی کردن و مداح اوردنمون درست بود
اگر خرج کردنامون توی محرم درست بود...

نیست حاجی
ما خیلی اشتباه میکنیم و اونا هم همین اشتباهات رو میگن
چه قشنگ بود که همه جا هیبت برگزار میشد ولی نذری داراش ، پر خرجاش ، اون خوب خوباش رو به جای یک ماه ، پخش میکردم توی کل سال و به جای همه جا ، متمرکز میکردن روی چندتا جای نیازمند

اینجوری قشنگتر بود
اما حسینی تر بود فک کنم 
پاسخ:
آقا نقد کن تذکر بده. خودت اگه جایی میزبان بودی بهترین کارا رو بکن. اونی که من میگم با اصل داستان مسئله داره این چیزا براش بهونس.
ایشالا دوباره قسمتتون بشه
راز این ماندگاری چیه واقعا؟
پاسخ:
ممنون برای شما هم.
راز نداره. خدا اینجوری میخواد.
مسئله سر اینه که اگر به کارناوال های شادی هم بها داده بشه کلی از این حرفا تموم میشه.
ولیکن موافقم این حرفا نتیجه نداره.

حاجی التماس دعا.
پاسخ:
تموم نمیشه هیچ وقت توی هیچ حالتی. ما توی این اوضاع بهونشو نداریم والا از اسپانیا یک هیچ باختیمم ریختیم بیرون تا صبح زدیم رقصیدیم. :)) 

من دعام تا زیر شیرونی بالاتر نمیره‌ها.
هشتگ نه به حرفای یامفت تکراری همه ساله!
هشتگ دست برداشتن عده‌ای از همه‌ی دین و دنیای مردم...

این ۲ ماه رو هم به ما نمی‌بینن!
آخه چقد بی مروتی؟!
از غیور بودن حضرت ابوالفضل روی برادرش باید ترسید!

پاسخ:
:)
خدا هم ما رو ببخشه هم همه رو.
۱۹ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۴۴ פـریـر بانو
فراموش نمی‌شه؛ خودشون رو بکشن هم فراموش نمی‌شه...
اصلا حسین جنس غمش فرق می‌کند...

:: امشب بعد از اذان و نماز گفتم یه چله زیارت عاشورا بذارم واسه خودم. خوندم و بعدش یهو به دلم افتاد دعا کنم واسه رفقا. اولین‌نفر ناخودآگاه اسم شما یادم اومد. گفتم بگم حس خوبش منتقل شه! :))

:: چرا این عکس انقدر بی‌نظیره؟ ‌بی‌اجازه برش داشتم. راضی باشین! (خجلت)

و التماس دعا حاجی...
پاسخ:
بابا شرمندمون کردی! دم شما گرم :)
نوش جان،اصلشم خواستی هست.
ایضا شما هم دعای من تا زیر شیروونی بالاتر نمیره.
۱۹ شهریور ۹۷ ، ۲۳:۴۵ سید رمضان حسینی
یادمه تو یه مصاحبه‌ای از ابتهاج خونده بودم (نقل به مضمون) که یه بار ارشاد کلید کرد به کتابم و نگهش داشته بود و کارش رو راه نمی‌انداخت. پاشدم رفتم به طرف گفتم بابا پدرت خوب مادرت خوب اگه نگرانی که اسلام با کتاب من به خطر بیفته تو این ۱۴۰۰ سال گنده تر از من اومدن و نتونستم از جا تکونش بدن. من . چار حط شعر چی کار می‌تونیم کنیم نهایتا؟ ولمون کن بریم.
 راست می‌گفت خدایی. این هم قصه‌ش همینه.
پاسخ:
جالب بود :))
بدعت تو دین بیچاره کردن جامعه رو
پاسخ:
:/
کسی نمی گه تموم بشه؛ البته من یکی اعتقاد چندانی به عزاداری های رایج ندارم.
آدم وار برگزار کنیم... 
اسراف نکنیم... 
حق الناس رو زیر پا نذاریم... 
اگر حفظ واقعه عاشورا مهم هست حفظ سایر ارکان دین هم مهمه. 
تشریف بیارید کاشان و توی جوی خیابون ها رو شب های محرم و صفر یه نگاه بندازید به خدا این برکت که این دو ماهه ول میشه توی جوی خیابون و کنار کوچه ها پس فردا گریبانگیر ملت میشه. اینقدر بریز و بپاش میشه که غذای فاسد شده نذری رو میذارن قاطی زباله ها. 
خونه قبلی مون دیوار به دیوار یه هیأت بود. مادرم مشکل تشنج داره و سروصدای بلندگو اذیتش می کرد و رسماً کفر می گفت بخاطرش. مگه می میریم صدای بلندگو رو محدود به داخل مجلسمون کنیم؟ یعنی برای این که بگیم راه امام حسین رهرو داره هنوز، باید هفت تا محله برسه صدای بلندگوی هیأتمون؟
خوب یادمه بچه بودم و هیأتی های عزیز شکنبه و روده های گوسفندهای شامشون رو از سر دیوار مینداختن تو حیاط خونه ما. 
محرم شب های تابستون بود و دیگ هاشون رو می شستن و حین این کار سر شینگ آب رو می گرفتن سمت حیاط ما که خیس می شدیم و از خواب می پریدیم.
برای نصب پرچم صدا نزده می اومدن بالای پشت بوم. 
دین رو فدای امام حسین می کنند خیلی از هیأت های عزاداری. 
من امام حسین و ابوالفضلی که دارن اینجوری تبلیغ می کنن قبول ندارم حاجی... این که دارن مستقیم و غیر مستقیم تبلیغ می کنن سیره و روش امام حسین نیست به خدا... 
پاسخ:
ما تمام 365 روز سال رو آشغال می ریزیم روی زمین. تمام روزای سال هرموقع دلمون بخواد سروصدا میکنیم توی خیابون. این ماجرا فرهنگیه و ربطی به یه مناسک مذهبی نداره؛ فرهنگمون از اساس همین شکلیه. بله امام حسینیاش باید رعایت کنن. خیلی ها رعایت میکنن یه سری هم نه؛ اصل قصه زیر سوال نمیره هیچ وقت.
هر سال همین موقع ها همه روشن فکر میشن. فقط همین موقع
پاسخ:
کاش روشنفکر بشن واقعا.
امروز عصر می‌خواستم برم بیرون. سوار ماشین شدم. رد شدن از خیابونای اصلی شهر همیشه مکافاته. چون کاشون یه شهر کوچیکه با جمعیت زیاد. ترافیک بودن خیابونا معمولاً طبیعیه. برای همین باید از خیابونای فرعی استفاده کرد. منم مطابق همیشه زدم از خیابونای فرعی شهر رفتم. ولی درست وقت رسیدم سر خیابون. دیدم مسیر بسته است. دوتا نرده و سنگ و بستن مسیر. خب مجبور بودم همون مسیر رو برگردم. من این نقد رو به‌عنوان یه بچه مذهبی قدیمی، که الان شاید کمتر برم هیئت به این کارا دارم. یه وقتایی یه کارایی می‌‌شه توی همین هیئتا که بهونه میده دست هشتگ‌زنای مجازی. یه وقتاییم با همین حرکتا و کارامون باعث مختل شدن زندگی مردم و جریان شهر میشیم. من کاری به کار اونایی که با قصد و منظور هشتگ می‌زنن ندارم. من میگم به بوالفضل این درستش نیست. نیست. نیست آقا. نیست. 
همین.
پاسخ:
:)) 
تو که همه روزای سال داری تحمل میکنی این چند روزم به روی گل آقاییت تحمل کن D:
هرچی رو نتونم با هشتگ ملت ما بگم، اینو می‌تونم بگم حداقل؛ که ملت ما جمع اضداده!!
اصن نمی‌فهمم چطور کسی ممکنه بتونه تو اون اتمسفر عجیب محرم، حل نشه!
+همون زیرشیروونی هم غنیمته،.... (:
پاسخ:
شما ما رو بالای شیروونی‌ای دعا کن.
ما که از بس گفتن خسته شدیم نمیدونم چرا خودشون خسته نمیشن:| 
بابا خز شد دیگه این گیر دادن‌ها چهارتا چیز جدید یاد بگیرن اخه.
+ چه عکسه خوبه :)
++‌خیلی التماس دعا، تا زیر شیرونی هم‌ نرفت نرفته ولی مطمئنا خدا میشنوه (‌برای جلوگیری از دعا نکردن :)) )
پاسخ:
:)) این شیرونی ما میاد پایین آخر سر. چشم
۲۰ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۱۶ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
التماس دعا.

اونی که روزبه‌روز گم‌تر می‌شه ماییم!
پاسخ:
محتاجیم به دعا
میکنم اقا
همین کارا رو میکنم 
ولی بحثم یه چیز دیگه اس

اونی که این حرفا رو میزنه بهونه اش ایناس؟
منم قبول دارم
خیلی هاشون اینا فقط براشون بهونه اس
میگم اونی که بهوونه میگیره بهونه اش منطقیه
غیرمنطقی نیست






پاسخ:
اونی که بهوونه منطقی میگیره حرف تازه ای نزده برای کسی. بهتره عمل کنیم بهش اینجوری منطقی تره.
امام حسین فراموش نشدنیه. :)
پاسخ:
:)
نگفتم آشغال حاجی! 
گفتم این که بگیم یا ابوالفضل و سینه بزنیم و بعدشم بیست تا ظرف غذا بگیریم و فقط کباب های داخلش رو برداریم و ظرف برنج رو کنار کوچه و جوی خیابون بندازیم اسمش دینداری و رفتار حسینی نیست. البته شاید شما برنج و نون اضافی روی ظرف های غذا رو جزو آشغال حساب میارید نمی دونم.
این هیچ ربطی به فرهنگ نداره. یه ضرب المثل قدیمی دارن کاشونی ها می گن ابریشم زیادی پابند خر می شه. داریم توی شب های محرم اسراف می کنیم در زمینه نذری دادن . من وقتای دیگه ندیدم این همه دور ریز غذا توی شهرم. مردم کاشان فوق العاده خسیس هستن و هیچ وقت دور ریز غذا ندارن غیر از محرم و صفر که هیأت های مذهبی زیاده روی می کنند!

همون اول کامنتم گفتم که اصل قضیه رو زیر سؤال نمی برم. شما می گی خیلی ها رعایت می کنن؟ نه! حداقل توی شهر من 90 درصد هیأت های مذهبی فقط چشم و هم چشمی هست برای میلیاردی خرج مداح های مختلف کردن(تا بیان برات مدل ابی و داریوش روضه امام حسین بخونن) و اسراف و آزار و اذیت مردم. 


پاسخ:
دقیقا ربط به فرهنگ داره. از خسیس بودن تا حریص بودن تا اسراف کاری همشون خصیصه های فرهنگین. عروسی میرین اسراف نمی بینین؟ فست فودی و رستوران اسراف نمی بینین؟ اینا چیزایی نیستن که فقط هرکی گفت مسلمونم باید رعایت کنه. برای همه ست برای همه روزای سال. بعد کاشانی ها هیچ وقت دور ریز ندارن جز محرم و صفر؟! میشه همچین چیزی یا همینجوری دورهمی گفتین؟ 
خطاب و مضمون پست من کاملا مشخص و واضحه. خوشبختانه با قبول داشتن و نداشتن یا خرابکاری و انحراف کسی هم این بساط تموم نمیشه . 
از این که بگذریم. عکس چقدر خوب بود. (عکس را سیو کرده و بکگراند لپتاپش را تغییر می‌دهد.) 
ارادتمندیم حاجی.
پاسخ:
مخلصیم :)) 
دیگه بدتر
سالهاست یه بهونه منطقی قدیمی رو دارن تکرار میکنن و ما سالهاست جواب منطقی و درستی بهشون نمیدیم
فقط حرفمون شده این که اصل اسلام رو بررسی کنید 
به مسلمونی نیست و این حرفا
خوب نیست دیگه
قشنگ نیست
پاسخ:
آقا من چی دارم میگم بهت؟ میگم عمل کن بهش . عمل کنیم ‌. 
شما هرجا بری بالاخره یه ایرادی پیدا می‌کنی . مگه میشه جایی بدون اشکال و نقص باشه؟ مشکل اینه ما فقط دنبال شپش و مگس می گردیم. اونا هم شپش و مگس رو بولد میکنن. 
لایک داره یا ایوالله  این پست؟
پاسخ:
هر طور میل شماست :) 
عزادار واقعی اونایی بودن که می رفتن روضه یه استکان چایی پذیرایی شون بود. نه الان که اگر هیأتی عدس پلو باشه شامش، مجلس عزاداریش خالیه!

شناخت ندارید اینجوری که می بینم! تشریف ببرید فست فودهای کاشان می بینید که طرف تیکه باقیمونده پیتزاشو همراه خودش می بره خونه. غذاش اضافه بیاد درخواست ظرف می کنه حالا رستوران باشه یا حتی مجلس عروسی! اضافه غذای باقی مونده توی ظرف های مجلس های عروسی رو خود طرف که اشتها نداشته ظرف می گیره خالی می کنه داخلش و همراه خودش می بره!

اینجا دور ریز غذا نداریم که من انگشت گذاشتم روی دورریز برکت خدا توی محرم و صفر. توی خونه ها اغلب اگر از غذا چیزی زیاد بیاد در حد دو سه تا قاشق هست و ظرف می کنن و میذارن برای گنجشک ها یا مرغ و اینا. ولی حجم دور ریز محرم و صفر اونقدر زیاده که قاطی زباله میشه.

اصل قضیه درست ولی قبول کنید که مراسم های ماه های محرم و صفر کج روی هایی داشته. بدعت زیاد داشته. هر کی اومد نقد کرد و مشکلات مراسم ها رو گفت انگ و برچسب زدن بهش صحیح نیست. مگه اسلام دین گفتگو نیست؟ مگه نباید مشکلات رو با گفتگو حل کرد؟ اگر دارن سوء استفاده می کنن باید خودمون رفع مشکل کنیم و دهنشون رو ببندیم نه این که فقط بگیم طرف روشنفکر نما هست و فلان و بهمان این فقط پاک کردن صورت مسأله حساب میشه. این راه حل نیست اینجوری تفاوتی بین شما و اونی که داره ضربه می زنه نیست. 

سال های اخیر دیدم که اجازه استفاده از طبل های بزرگ رو نمی دن بخاطر مزاحمتش. برای همین هیأت ها دعوت می کنن از دسته های دمام زنی جنوب که شخصاً صداش رو خیلی دوست دارم. این روش حل مشکلات پیش رو و پیشبرد دین هست. 
پاسخ:
اینکه عزادار واقعی با چایی دادن یا غذا دادن معلوم میشه رو شما تعیین نمیکنین جسارتا. خداروشکر صاحب مجلس اونقدری کَرم داره که ذره بین نگیره سوا کنه آدماش رو!
این مشکل ریشه ای شهر شماست ظاهرا. و بازم چیزی از فرهنگی بودنش کم نمیکنه. اینکه مردم شهر شما فرهنگ کاریکاتوری دارن جای بحث و بررسی خودشو داره. به هرحال من چه مجلس روضه بگیرم چه مهمونی حتما از کسایی که میان پذیرایی میکنم، این طبیعیه و کاملا مرسوم؛ برخورد مهمونی که غذا رو سوا کنه یا بریزه دور غیر طبیعیه. چطور وقتی عروسی دارن ظرف میگیرن اضافه غذا رو می‌برن و چطور محرم غذا رو ول میکنن یه گوشه؟! خیلی خیلی عجیب و خنده داره! من واقعا دلیلش رو نمیتونم بفهمم!
کج روی ها و انحراف های مراسم محرم، غذا دادن نیست! هروقت دست گذاشتید روی کج رویی‌هایی که واقعا مضر و خطرناکن بله نقدش میکنیم.
سلیقه شخصی شما هم باز خیلی نمیتونه تعیین کننده باشه توی کیفیت عزاداری‌ها.



حالا دوست دارید بدونید چرا یکی مثل من روضه نمی ره هیچ وقت؟ (مراسم شام غریبان و نخل برداری رو میرم اغلب هر سال چون دوست دارم)

آخرین باری که رفتم روضه بچه بودم؛ ظهر روز عاشورا بود... موقع ناهار دادن به خانم ها، چون یه تعداد از مردها مونده بودن و مشغول ناهار خوردن بودن بین هیأتی ها اختلاف افتاد.
یه عده از هیأتی ها گفتن صبر کنیم مردها کامل برن بعد خانم ها بیان بشینن و ناهار بخورن، دسته دوم گفتن نه و اینجوری بود که دعوا شد. 

سینی های بزرگ غذا رو می زدن تو سروکله همدیگه... 
عربده و داد و بیداد و سرهای شکسته ای که خون ازش فواره می زد... 
زن هایی که یه گوشه حسینیه جمع شده بودن و جیغ می زدن از ترس این که مردها موقع دعوا نیان قاطی شون... 
بچه ها گریه می کردن و می خواستن مادرهاشون بغلشون کنن که زیر دست و پا له نشن... 
راه فراری هم نبود چون برای ناهار درهای حسینیه رو بسته بودن... 
حتی رفته بودن بالای پشت بوم حسینیه دنبال همدیگه می دویدن و آجر پرت می کردن که یکی از آجرها شیشه های کناری رو شکست و افتاد قاطی خانم ها. 
خاطره جذابی نیست که اشتیاقی برای روضه رفتن ایجاد کنه.

منتقد بی عِلم و آدم های حرف مفت زن و سوء استفاده گر همیشه بودن و خواهند بود حاجی... این دلیل نمی شه که ما عیب های مراسم هامون رو نبینیم و برای رفع کردنشون تلاش نکنیم!
پاسخ:
فکر کنم شهر شما رو باید یه دور از نو بکوبن بسازن! واللا بالله این همه سال مجلس رفتیم همچین چیزایی ندیدیم! هرچند یکی از عوامل اصلی لوث شدن مجلسای عزاداری همین شهر شما بوده همیشه. انواع و اقسام بدعت ها و اداهایی که رسما وهن مذهبن توی همین کاشان پایه گذاری شد.

بعضیها برا اینکه مجالس  عزداری محرم رو تخریب کنن کلی قصه میبافن, اگه یه مورد کوچک ببینن     میکننش  لباس عثمان, چرا؟ چون حال و هواشون با عزداری امام حسین نمیخونه, یه جورایی مثه معتادهای افراطی دنبال این هستن با هرچی حال میکنن تعریف کنن و با هر چی حال نمیکنن تخریب, این صدای بلندگو.بالاست و  .... دیگه نخ نما شده, اکثر مراسم در محیط و فضای داخلی هیچ صدایی به بیرون انعکاس نداره, این همه دروغ و جفنگ و سر هم کردن و بافتن از مردم عزادار و زشت جلوه دادن نوبره والا, اینا با یزید چه فرقی دارن؟ شنونده باید عاقل باشه که این حرفها از سر عقده درونیه و لا غیر
پاسخ:
اوهوم! آفرین.
میففهمم چی میگی دیگه
برادر من
تفاوت نظرمون توی همینجاس که میگی مگس
داداش مگس نیست که

کینگ کونگیه واسه خودش
کوچیکش میکنی چرا

کلی هم فرهنگ خوب و حرکاتی قشنگ هستا
ولی دلیل نمیشه عیب به این گندگی رو کوچیک کنیم
این فقط باعث میشه طرف مقابلمون رو درست نشناسیم
نتونیم جواب درخور بدیم
عکس العمل درخور انجام بدیم

نظر منه بازم نمیدونم والا
شایدم اینجوری نیست
پاسخ:
خیلی چیزا ریشه ایه خاص این ایام نیست. تدریجی حل میشن و با برنامه. 
۲۱ شهریور ۹۷ ، ۲۰:۳۸ سمانه (رنگی)
دقیقا
عالی بود
پاسخ:
:)
فقط هم مشکلشون مراسم مذهبیه. 
عیدقربان که میشه میگن جوی خون راه نندازین 
محرم میگن این همه نذری ندین 
پیاده روی اربعین میگن چقدر هزینه میکنن 
موقع حج یه فیلمی در میارن بیا وببین

حالا بیا بهشون بگو ولنتاین شمام هزینه نکنین اینقدر دبی نرین جرت میدن 

پاسخ:
بالاخره دین دار بودن سخت تره تا بی قید بودن.
دلم می خواد اثر محرم امسال برام مانا باشه...

محرمتون بخیر :)
پاسخ:
چه خوب! ممنون
یه بار قدیم‌ترها جلوی کسی که می‌تونست با لج کردن مسیر زندگی منو تغییر بده! همینو گفتم. "گنده‌تر از شما نتونستن اسم امام حسین رو پاک کنن، شما که انگشت‌کوچیکه‌ی اونا هم نیستی" عصبی بودم اما خب هنوزم به حرفی که زدم ایمان دارم.
پاسخ:
:)
"هرچند یکی از عوامل اصلی لوث شدن مجلسای عزاداری همین شهر شما بوده همیشه. انواع و اقسام بدعت ها و اداهایی که رسما وهن مذهبن توی همین کاشان پایه گذاری شد."

آهان... حالا شد! اندازه 12 سال عمر وبلاگ نویسی ام این چند روزه کامنت نوشتم تو وبلاگتون!فقط می خواستم همین دو تا جمله رو بگی جناب. که مشکلات، بدعت، ادا اصول اضافی هم وجود خارجی داره در رابطه با برگزاری مراسم های مذهبی مثل ایام محرم و صفر و هر کسی اونها رو به رومون میاره الزاماً دشمن دین و خدا نیست. 

شاید این بدعت ها توی شهرهای دیگه نبوده اما وقتی می بینید داره از یه جایی شروع می شه و گسترش پیدا می کنه توی سایر شهرها، عوض سکوت و انکار کردنش بهتره برای رفعش چاره ای پیدا کرد. 
نمونه بارز این قضیه قمه زنی هست. مسؤولین صد سال بگن قمه زنی ممنوعه و انجام نمی شه. تشریف بیارید کاشان ببرمتون مراسم های مخفی که توی زیرزمین خونه ها برگزار میشه ماه محرم. تازه بعدشم عکس هاش پخش می شه تو اینترنت. نه جونم همه اون عکسا برای عرب ها و دشمنان برای بدنام کردن اسلام نیست... بعضیاش مال همین کاشون خودمونه!

آره آره منم معتقدم به خدا و پیغمبر و امام حسین و مظلومیتش حالا دوست دارید داستان سرا و فلان و بهمان حسابم کنید طوری نیست چون توی خیلی از شهرهای ایران اصولاً حسینیه های چند طبقه و هر محله دو تا هیأت عین شهر کاشان سبز نشده که حرفام داستان نمود پیدا می کنه براتون. ترجیح می دم فحش بخورم و روشنفکر نما و... اسمم رو بذارید تا این که اون دنیا بگن فلانی تو دیدی بدعت توی دین و مذهبت ایجاد میشه اما از ترس برداشت نامطلوب بنده های خدا دَم برنیاوردی.


من برم خونه خودم بازی کنم تا بیرونم نکرده کسی D:

پاسخ:
شما کلا توی بحث با پیش فرض های قبلی خودتون میاین جلو. اصلا کاری ندارین من چی گفتم چی نوشتم چیا گفتم و نگفتم! ظاهرا حرفایی توی دلتون مونده بود که میخواستین یه جایی بزنین اینجا به تور تون خورد :))
منم دیگه حرفی ندارم حقیقتا. دعامون کنین این شبا.
آره والا. 
فقط نمی دونم چرا هیأتی های وبتون اومدن تو وبلاگم فحش مادر دادن بهم! اجرشون با امام حسین و ابوالفصل :)) 
پاسخ:
این چه حرفیه؟! نه واقعا این چه حرفیه؟؟ از کجا و به چه استنادی اخه این حرفو میزنی شما که از وب من اومدن؟ بر فرض که از وب من اومدن، من متهم میشم؟  الله اکبر! 
یعنی ذات آخوندیتون رو نشون دادید با این الله اکبری که به کامنت آخر مضراب دادید:)
 
پاسخ:
ذات آخوندی :))
سلام. برای معرفی اسلام به کسی باید از کجا صروع کنیم ، کتاب مناسبی میشناسید که ساده باشه ، کلا از چه موضوعی شروع بشه. مثلا اینکه می پرسن چرا فکر می کنین دین شما کاملتره چی بگیم
پاسخ:
سلام. بستگی به آدمش داره. اهل کجاست، الان چه دینی داره، چقدر شناخت از اسلام داره. برای شروع همیشه خود قرآن بهترین کتابه،البته برای کسی که بخواد فکر کنه و دنبال شناخت و تحقیق باشه. با تفسیر خونده بشه،تفسیر علامه طبابایی گزینه خوبیه. شروع برای کسی که آشنایی قبلی داره هم بهترین گزینه ها همچنان کتب شهید مطهریه. کتابایی مثل هدف زندگی،انسان و ایمان،عدل الهی و ...
پاسخ پرسش‌تونم خیلی مفصل و طولانیه. دلیلای عقلی و نقلی داره. این لینک رو میذارم بخونین.
ممنون . ببخشید کدوم لینک. 
پاسخ:
خواهش میکنم. روی کلمه لینک توی همون کامنت کلیک کنین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">