سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

پنجشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵ ق.ظ

اخلاق یا مهارت

پنجشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵ ق.ظ

توی مدتِ کوتاهی‌ که ویراستاری می‌کردم تجربه‌های جالبی نصیبم شد.نفر اصلی که کار‌هام رو ازش می‌گرفتم آقایی بود که از طرف نشریه‌ها و سازمان‌های گوناگون براش سفارش میومد.آدم باشخصیتی بود و اهل کارِ بسیار.چندتا کار براش انجام دادم.با اینکه اول راه بودم و یک بارهم بدقولی کرده بودم، از کارم خوشش اومده بود و پشت بندِ هر کاری،درباره‌ی کار بعدی باهام صحبت می‌کرد.تا اینکه با یکی از دوستانم که سابقه‌ی چندین‌ساله‌ی ویرایش داره آشنا شد.مسبب آشنایی هم خودم بودم.ازون موقع‌،دیگه بهم زنگ نزد.فهمیدم زرنگ‌بازی‌ها(!)در دنیای ویراستاری هم وجود دارند.چیزهایی که به گروه خونی‌ من نمی‌خورند.البته اگه منم جای صاحب‌کار بودم ترجیح می‌دادم با کسی کار کنم که سابقه و مهارت بیشتری توی کار داره و کارش رو مثل یه حرفه‌ای،به موقع و با کیفیت تحویل می‌ده. اما اگه جای دوست حرفه‌ایم بودم که هرجا بره براش کار ریخته،نون یه تازه‌کار رو آجر نمی‌کردم. به هرحال،مدت کمی گذشت و آقای صاحب‌کار بهم زنگ زد.گفت وقت داری برای عنوان‌گذاری و چندتا مصاحبه و فلان و فلان...اولش تعجب کرده بودم.کار رو پذیرفتم و بعد، بین صحبت‌هایش فهمیدم بی‌اخلاقی‌های دوست حرفه‌ای،بر سر دستمزد و زمان و کیفیتِ کار،حوصله‌‌ش را سر برده.(البته این دوست حرفه‌ای به بی‌اخلاقی‌هایش می‌گوید: «اصول»)

اگر شما جای صاحب‌‌کار باشین کدوم رو ترجیح می‌دهید؟ آدمِ ماهرتر، یا آدم با اخلاق‌تر؟

اگر جای یه حرفه‌ای باشید،دل‌تون برای تازه‌کارها می‌سوزه؟یا بدون تعارف، می‌گید منم یه زمانی تازه کار بودم؟

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۲

نظرات  (۱۲)

ماهر تر:/
پاسخ:
شما حق انتخاب دارید،پس چرا :/ ؟
مهارت
۱۲ فروردين ۹۵ ، ۰۶:۵۹ سرباز جامانده
اگه آدم بااخلاق زمینه ی رشد دادن مهارتش رو داشته باشه اونو انتخاب میکنم.عوض کردن اخلاق سخت تراز کسب مهارته.
خب معلومه که شما هم در عین تازه کار بودن،نیاز ها و توقعات صاحب کار رو برآورده می کردین.اما من هم اگر بودم به مهارت بیشتر طمع می بردم و بعد که سرم به سنگ میخورد برمیگشتم پیش شما.یعنی کاری که صاحب کارتون انجام داده از نظر من اشتباه نبوده و طبیعیه.
اما اگر مستقل از این ماجرا بخوام بین یه آدم ماهر اما بی اخلاق و یک آدم تازه کار اما با اخلاق یکی رو انتخاب کنم،اون با اخلاقه رو انتخاب میکنم.چون ترجیح میدم ذهنم آروم باشه و چونه نزنم با کسی
اگه حرفه ای باشم و کار برام ریخته باشه،نون دوست تازه کارمو آجر نمی کنم.ولی به حرمت دوستی.وگرنه هر کس باید واسه بدست آوردن جایگاه دلخواهش تلاش کنه
همه ی این عکس العمل ها ممکنه در عمل متفاوت بشن.اگر در شرایطش قرار بگیرم احتمالا جور دیگری عمل میکنم.نمی دونم

پاسخ:
خیلی ممنونم که کامل و دقیق‌ نظرتونو نوشتید!
۱۲ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۴۰ چشم به راهم ...
اخلاق مهم تره!!!
و مطمئنا دلم برای تازه کار میسوزه..بنده به شدت به قانون سوم نیوتون معتقدم :/
حقیقت اینه که من آدم ماهر تر رو ترجیح میدادم برای کارم! با اخلاق تر رو برای دوستی!
راجع به اینکه کار رو به تازه کار ها میدادم یا نه هم : نه نمیدادم! دنیای رقابته! هر کی مهارت بیشتری داره اون می بره! البته این قانون شامل اینجا که شما معرفشون بودید نمیشه!
:)
پاسخ:
برای "دنیای رقابت"،استثنائی وجود نداره!
۱۳ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۲۹ مــــــــ. یــ.مــ
ویراستار ماهر؟
ماهر زاده نشده که یک روز همه ی ویراستار های ماهر تازه کار بودن بعد از گذشت مدتی به اصول معتقد شدن :)
+
برای من فرقی نمیکنه:/انتخاب منظورمه
پاسخ:
برای شما که صاحب‌کارید اولویت‌بندی وجود داره،شما که مسئول رشدِ افراد تازه‌کار نیستید!
۱۴ فروردين ۹۵ ، ۰۷:۲۶ مــــــــ. یــ.مــ
نه مسوول نیستم
ولی اگه اختیار کار دست خودم باشه
چرا فرصت تجربه رو از کسی بگیرم؟
پاسخ:
حتی اگه به قیمت خراب شدن یا ضعیف دراومدن کارتون باشه!
حتما باید با یه نفر کار کرد؟
احتمالا با هر دو میساختم تا فرد بااخلاق ماهر بشه و یا شاید فرد ماهر بااخلاق
پاسخ:
دومی خیلی حالت بعیدیه! اخلاق آدما خیلی کم عوض میشه.
۱۴ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۰۹ مــــــــ. یــ.مــ
آره حتی اگه به اون قیمت باشه:)
پاسخ:
عجب!
پس کاری داشتید در خدمتم بنده!
من با آدم بی اخلاق نمیتونم بسازم ولی با یک تازه کار چرا

اما !

دلم برا تازه کاره نمیسوخت! خداییش دیگه! این دنیا پول میشناسه داداش! پول! دل سوختن نمیشناسه! :|
پاسخ:
:)) منم اگه تو موقعیتش قرار بگیرم می تونم تشخیص بدم اهل دلسوزی هستم یا نه.
۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۰۷ آناهــیــ ـــتا
بنظرم اخلاق توی هر کاری مهمه.
آدم مغازه هم بخوادخرید کنه تا جایی که بشه از اون آدمی خرید میکنه که خوشرو تره و اخلاقش بهتره. چون مهارت و تجربه به مرور زمان به دست میاد...

اما خب یه سری کارها هستن که طرف خیلی سرعت و مهارت براش مهمه و با آدم برخورد هم ممکنه نداشته باشه. یا شاید هم داشته باشه ااما خودش هم به دلایلی دستش باز نباشه که بتونه به آدم میدون بده  برای همین بعضیا ریسک نمی کنن. باید توی موقعیتش باشی ک تصمیم بگیری بنظرم

پاسخ:
مثال خرید خیلی جالب بود!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">