سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

پنجشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۵۳ ب.ظ

علی،یک روز نیست

پنجشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۵۳ ب.ظ

در احوالات علی که درود خدا بر او باد نوشته‌اند در کوچه‌ها با کودکان بازی می‌کرد.خَم می‌شد و می‌گذاشت بچه‌ها به پشتش سوار شوند.بعد به تعبیر من - برای اینکه بازی طبیعی‌تر بشود - صدای چهارپا درمی‌آورد تا یتیم‌ها بخندند و شادی کنند.این مهربانی‌ها برای ایام حکومتش است.

نقل شده برایش خبر آوردند زن و مردی در فلان خانه مشغول زنا هستند.علی تا برسد به درِ خانه آنقدر سر و صدا کرد که زن و مرد فرار کردند.نه کسی آن‌ها را در حال گناه دید نه آن‌ها منکرشان را ادامه دادند.این منش،در دوران حکومتش است.

خداوند،اصرار بسیاری دارد بر مهربانی.و تبلور این مهربانی در شخصیت رسولش است.آنگاه که در اوج قدرت است و مکه را فتح کرده،همه را می‌بخشد.همان‌هایی را که روی سرش خاکستر و کثافت ریخته بودند.

هرطور نگاه می‌کنم آن منش، با این منش که هفت هزار نفر مامور نامحسوس بشوند و گزارش منکرات کنند هم‌خوانی ندارد...مکارمِ رسول برای اصلاح اخلاق بود نه اِفساد!

------------------------------------------

مشکل ما ضعف ایمان نیست عدم معرفت علمی مسائلی است که به آن ایمان داریم و یکی از آن مسائل تشیع و اسلام است.معتقدیم ولی آنرا نمی شناسیم و  آشنایی منطقی از  آن نداریم و به مردی معتقدیم به عنوان یک امام و یک مرد بزرگ و کسی که همیشه مورد ستایش ما بوده،اما متاسفانه علی را نمی شناسیم.مابیشتر به ستایش علی پرداختیم نه آشنایی با علی…

دکترعلی شریعتی

موافقین ۴ مخالفین ۱ ۹۵/۰۲/۰۲
مهدی

نظرات  (۱۳)

سلام

قیاس تان مع الفارق است به نظرم.

یک وقت منکری پنهان است و ضرر اجتماعی چندانی ندارد. یک وقت مانور معصیت است! با ابن دو نمی شود یک جور برخورد کرد!

امیرالمومنین، به موقعش حد و تعزیر را هم اجرا می کردند و ـ چه با ژست روشن فکری بخواند و چه نه ـ بسیاری را به درک می فرستادند.

پاسخ:
سلام دوست عزیز.
اشتباه من اینه که فکرمی‌کنم باید حکومت عدل علی،جاری باشه.حکومتی که پیش از هرچیزی،جلوی
جرم‌های کلان و دست‌درازی‌هایی که به بیت‌المال می‌شد رو گرفت تا جایی که فقیری توی اون حکومت باقی نموند!
اصل رو رها کردیم و چسبیده‌ایم به فرع اخوی!شما اگر خدای ناکرده گرفتار سرطان باشی و مثلا مشکل جوش صورت هم
داشته باشی اول دنبال درمان کدوم یکی میری؟
ضمن اینکه هیچ اقدام فرهنگی برای نهادینه شدن مسئله‌ی حجاب نکرده‌ایم و فقط از قدرت و زور استفاده کرده‌ایم و می‌کنیم.این نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه دقیقا مقابله با دین است اخوی شک نکن!
و اینکه "مانور معصیت" به نظر من فاجعه‌ای‌ست که مسئول‌ها و دونه‌ درشت‌های این کشور،در اقتصادش رقم زدن.
۰۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۳:۵۳ هولدن کالفیلد
این جریان زنا اصلا عالیه، مخصوصا اونجاش که میاد به اونهایی که خبر آوردن میگه "من رفتم کسی نبود، گناه مردم رو نشورید" که یعنی اوووووووووفففففففففففف!!!
تشکر از پاسخ خوب و با حوصله تان.
ولی از نوشته ی اصلی تان، این به دست نمی آمد. یعنی چیزی را در پاسخ بنده نوشته اید که در متن، نبوده... اگر بود شاید من جور دیگری نظر می دادم.

رفتار سیاسی امام علی، مجموعی از همه ی این ها، به علاوه ی کلی کار دیگر است. نباید به خاطر وجود مشکلات در سطح بالای مسئولین، از مشکلات کف جامعه چشم پوشید. همان امام علی که شما می فرمایید، نقل شده که به زن جوان سلام نمی کرده اند تا مبادا شنیدن صدای او، آفتی داشته باشد. به نظرتان اگر حاکم این جامعه بودند، چشم بر این وضع می بستند یا صرفا به اقدام فرهنگی و تربیتی می پرداختند؟ به نظر بنده قیاس دزدی های کلان و بی حجابی یا بدحجابی، به سرطان و جوش هم مع الفارق است! آیا آسیب های این معضل برای جامعه، اندازه ی یک جوش روی صورت برای بدن است؟ به نظر من پدیده ی بی حجابی و تجملی و خود نمایی ای که در جامعه رواج گرفته، بسیاری مضرات را هم به دنبال دارد که آن را از مخالفت صرف با یک فرع فقهی بسیار بزرگ تر می کند...

و البته بنده هم موافقم که برای حجاب ـ و امور دیگر ـ راه کار ریشه ای، اقدامات تربیتی و فرهنگی عمیق است؛ ولی این تعارضی با اقدامات کوتاه مدت ندارد. همان منطقی که ظاهرا در احکام جزایی دین وجود دارد.

و در این هم با شما موافقم که باید به فساد اقتصادی مسئولین و غیر مسئولین هم رسید؛ و محکم هم رسید. و به نظرم، این که معتقدید حکومت عدل علوی باید تشکیل شود، به هیچ وجه اشتباه نیست. ولی قطعا راه ساخت آن، خیلی پیچیده است که باید دنبالش بود...

این را هم از بنده بشنوید؛ شاید ارزش فکر کردن و دنبال کردن داشته باشد:
فارغ از بحث حاضر، معیار تشخیص مهم و مهم تر در منطق دین، لزوما با منطق ما یکی نیست. این که امیرالمونین روبروی جرم های کلان ایستادند، قبول؛ ولی جرم کلان در نگاه ایشان چه بود؟

یا علی مددی
پاسخ:
البته اینجا مجالی نیست که بخوام در یه نوشته کوتاهِ احساسی،ادله بیارم و همه زوایا رو در نظر بگیرم.برای اینکه این بحث،تفصیل و تبصره و تتمه‌ی بسیار دارد و لزومی به بحث عمومی نیست،ترجیحم اینه بحث‌ رو خصوصی ادامه بدیم.
 
صرفا به همین بسنده می‌کنم که اصل این موضوع که هفت هزار نفر رو مامور کنیم برای کنترل ظاهر مردم،فایده‌ی عملی که ندارد هیچ،بلکه اثر معکوس خواهد داشت.خصوصا در این برهه‌ی خاص که حساسیت مردم بیشتر از پیش شده. یادمون نره که قوام حکومت اسلامی به مردمشه و اگه این قوام از بین بره حکومت مشروعیت قانونی و شرعی نخواهد داشت.
نمی دانم...

فقط یک تبصره ی کوچک:
مشروعیت حکومت اسلامی به ولایت حضرت حق است؛ نه مردم.

گمانم فعلا نه شما قصد بحث مفصل دارید و نه من حوصله اش را.
یا علی
پاسخ:
مشخص نبود حکومت اسلامی زمان غیبت رو عرض کردم؟ رجوعتان میدهم به حکم و فتوای امام  خمینی و رهبری در همین موضوع.

خب اگر حوصله‌ش نیست که هیچ. علی یارتان.
میشه به جای حرف زدن که خیلی زیاد میبینیم از طلبه ها یه راهکار درست پیشنهاد بدین؟
میشه بفرمایید با این بی حجابی که رواج گرفته چه کاری میشه کرد؟
میشه بفرمایید خودتون به فردی که هیچ حجاب و پوششی بر سرسش نیست چه وانکشی نشون میدین
میشه بفرمایید خودتون در مقابل فردی که لباس به شدت زننده و نامناسب پوشیده چه واکنشی دارید؟
راه کار عملی بدین لطفا
چون فکر نمیکنم شما هم موافق این منکر های گسترده و عجیب و غریب رواج گرفته باشین

کشور قانون داره
این همه بی قانونی گسترده از کجا نشات میگیره؟
همینا پاشن برن آمریکا حاضرن کف پای گداهاشونم بلیسن اگه قانون باشه اما تو کشور خودشون اینا اخه
شما که نمیخواید بگین قانون حجاب یک مساله ی بیخوده و اصلا چرا به شکل قانون هست؟ بذاریم ملت آزاد باشن هرکس خواست حجاب داشته باشه هرکس نخواد نداشته باشه مثل سوریه
که فکر میکنم این بهترین راه حله!!!
پاسخ:
چرا ناشناس کامنت میذارید؟ چرا انقدر راحت قضاوت میکنید؟ چرا انقدر عجولید؟ چرا انقدر تند هستید؟
من فکر نمیکنم جوابهای من به سوالای شما کمکی بکنه,چون توی این کامنت,به شدت از موضع بالا صحبت که نه! جدال کرده اید... منم اساسا اهل جدل و بگو مگو نیستم... پس شما رو با فضای ذهنی خودتون راحت میذارم.



همون علی و حکومتش رو چهار سال و اندی بیشتر تاب نیاوردن!
و این یعنی کارش اشتباه بوده؟
نخیر
مردم عقلشون نمیرسیده!
البته که به این نوع پاسخ دادن شما عادت کردم
ناشناسم چون نمیشناسیدم!
حالا هر اسمی دوست دارید فرض کنید جای ناشناس
اصلا مهم نیست
نه موضع بالا بود
نه بحث و جدال شد

قضاوت هم شما کردین که اینا رو به ما نسبت دادین
شما گعده میگیرید به هم مباحثه ای تون میگید داری با من جدل میکنی؟
من فقط یه سوال داشتم
راه کار عملیت چی بوده
مطمینم هستم اگه جواب داشتی پاسخ میدادی

بنده هم شما رو راحت میذارم با افکار خودتون
پاسخ:
ممنونم! هر موقع خوب صحبت کردید انتظار پاسخ خوب هم داشته باشید. با تشکر.
امام وقتی ولایت فقیه را اثبات می کنند، می گویند دلیلش این است که مقبولیت دارد؟!!!

عجیبه صحبتتان
پاسخ:
فقط سه تا از صریح ترین و آشکارترین سخنرانی های رهبری رو میارم درباره "حکومت جمهوری اسلامی ایران".
1. در قانون اساسى، توزیع قدرت به نحو منطقى و صحیح وجود دارد و همه‌ى مراکز قدرت هم، مستقیم یا غیرمستقیم با آراء مردم ارتباط دارند و مردم تعیین کننده و تصمیم‌گیرنده هستند و اگر مردم حکومتى را نخواهند، این حکومت در واقع پایه‌ى مشروعیت خودش را از دست داده است. نظر ما درباره‌ى مردم این است. ( دیدار اعضای هیئت دولت/82)

2. دشمنى آنها با نظام جمهورى اسلامى و دولتمردان این نظام به‌خاطر این است که اینها ایستاده‌اند و حاضر نیستند براى به‌دست آوردن دل دشمنان بیگانه، به ملت خودشان پشت کنند. مشروعیت این دولتمردان هم به همین است. هر دولتى در ایران اسلامى که به مردم خود تکیه نداشته باشد، مشروع نیست. (جلسه پرس و پاسخ دانشجویی/77)

3. دشمنان ملت ایران میدانند که وقتى اعتماد وجود نداشت، مشارکت ضعیف خواهد شد؛ وقتى مشارکت و حضور در صحنه ضعیف شد، مشروعیت نظام دچار تزلزل خواهد شد؛ آنها این رامیخواهند؛ هدف دشمن این است. می خواهند اعتماد را بگیرند تا مشارکت را بگیرند، تا مشروعیت را از جمهورى اسلامى بگیرند. (دیدار با مردم پاکدشت/83)

بنده رو اشکال نداره. ولی رهبری رو به سخنان عوام پسند محکوم نکنی اخوی! یه کم مطالعه یا گوش کردن به سخنرانی های ایشون هم بد نیست!
اگر ملاک مشروعیت مردم اند، لابد داعش هم در جاهایی که مقبولیت دارد مشروع است!
فرمود: فإنی قد جعلته علیکم حاکما
پاسخ:
صحبت از قانون و حکم شرعیه. داعش چیه برادر؟ شوخیت گرفته با ما؟
من که نفهمیدم منظور شما از قانون و حکم شرعی چی هست.
ظاهرا جناب عالی  حکم شرع رو در مشروعیت حکومت در عصر غیبت دخیل نمی دونید؛ یا می گید حکم شرع اینه که هرچه مردم بخوان مشروعه! خب اومدیم و مردم داعش رو خواستن! آیا مشروعه؟
قانون هم که متاخر از حکومت هست (اگه منظورتون قانون به معنی حقوقی اش هست.)

اصلا آیا حق حکومت در عصر غیبت مال مردم هست که اون رو به کسی بدن؟ فرق دوره ی غیبت با غیر اون در این مورد چی هست؟ با تحقق غیبت چه اتفاقی افتاده که حق حکومت به مردم منتقل شده؟ (توجه کنید به پرسش؛ اصلا نه شوخی است و نه سطحی)

" در غیبت پیامبران، جانشینان و اوصیای آن ها و در عصر غیبت اوصیا، فقهای امت، دین شناسان، آگاهان؛ آن کسانی که منصب ولایت را و امامت را از پیغمبر و از ائمه «ارث بردند»... " امام خامنه ای، 66/2/11 (کتاب ولایت و حکومت، صهبا)
این نمونه فعلا دم دستی بود؛ به نظرم حداقل این که مردم تنها عنصر مشروعیت بخش به حکومت نیستند، این قدر آشکار است که چندان احتیاجی به دلیل آوردن ندارد. وگرنه چه ولایتی؟ چه کشکی؟!)
به نظرم یکی از راهزن های این بحث، اشتراک لفظی "مشروعیت" است. به بحث های علامه مصباح ارجاع تان می دهم. از کتاب ولایت فقیه شان تا نظریه ی سیاسی اسلام. و هم چنین کتاب نظام معقول جناب پیروزمند. مباحث آقای میرباقری هم که جای خود را دارند.

پاسخ ندادید که امام کجا در اثبات ولایت فقیه، به مقبولیت تمسک کرده اند. تا جایی که ما دیده ایم، اثبات ولایت فقیه یا نقلی است، یا عقلی.... و در هیچ یک، مردم عنصر محوری مشروعیت نیستند.

مطمئن نیستم مطالعات شما، چه در صحبت های آقا و چه در حوزه ی حکومت اسلامی، و حتا مسائل عام تر دینی بیش تر از بنده باشد.
پاسخ:
اگر شما هم به سبک علامه مصباح در صدد تفسیر به رای کلامِ صریح امام و رهبر هستید دیگه جای بحثی نمی‌مونه!
من از ولایت فقیه صحبت نکردم. از مشروعیت حکومت صحبت کردم بر اساس دیدگاه صریح رهبر نسبت به این موضوع. مشروعیتی که با رفراندوم مردم در سال 58 تعیین شد و هر انتخاباتی که بعد از آن برگزار شد و مشارکت مردم حمل بر تایید نظام شد.
دقیقا
یعنی دقیقا
کاش همه ی این آدمهای داعیه دار هم به چنین بینشی برسند
چه عجب که بعد از این همه مدت نظری که گذاشته بودم تایید شد!

هرچند جوابی که جواب باشد ندیدم.
مگر حکومت ما چیزی جز ولایت فقیه است که منشا مشروعیت شان متفاوت باشد؟

راجع به علامه مصباح هم ارجاع می دهم به سخنان صریح رهبری در مورد ایشان. اگر کسی نخواهد تفسیر به رای کند!

والسلام

پاسخ:
سلام. چند روز نبودم کامنتای دیگه هم تو صف بودن.
دوست عزیز! شما باید من رو قانع کنی نه من شما رو. شما بفرمایید نص صریح رهبری اشاره به چه چیزی داره؟
منم هویت صنفی شما رو نمی‌دونم و جلوتر ازین نمی‌تونم بحث کنم،تا همین جاهم زیاد بود.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">