سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱ ب.ظ

جوخه‌ی راستگو

دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱ ب.ظ

سال‌های سال گذشته از زمانی که نوار vhs فیلم غلاف تمام فلزی(Full Metal Jacket) رو از ویدیو کلوپ کرایه کردم و پنهانی نشستم پای فیلمی که به معنای واقعی کلمه، جادوم می‌کرد. فعل استمراری برای اینکه هنوز وقتی هوس می‌کنم محسور به فیلم بشم این شعبده‌بازی تکرارنشدنی استنلی کوبریک رو تماشا می‌کنم. تا اینکه چند روز پیش توی لیستم متوجه فیلم مهمی شدم که به طرز ناگواری از دیده شدن افتاده؛جوخه (Platoon) محصول 1986 هالیوود. از پوستر کاملا عیان بود که درباره جنگ ویتنامه. وقتی فیلم شروع شد با دیدن سلاح و فرم لباس نظامی‌های آمریکایی، بی‌درنگ یاد غلاف... افتادم. قلقلک عجیبی همه وجودم رو گرفته بود و حس می‌کردم دارم فیلمی رو می‌بینم که از دیدنش «واقعی» و «حقیقی» لذت می‌برم. و طبق معمول بعد از پایان فیلم، سرچ می‌کردم تا بیشتر و بیشتر درباره جنگ ویتنام بدونم. حالا فهمم گرفته ارتباط من با این فیلم‌ها «صرفا برای فیلم» یا «تم جنگ» نیست، بلکه رابطه فرامتنی و بیرون از قابی با هرفیلمی دارم که با شفافیت و بدون پرده به «جنگ ویتنام» پرداخته باشه. برای همین وقتی از خوب‌های با تم جنگ و ضدجنگ حرف می‌زنم بی‌درنگ یاد راننده تاکسی(Taxi Driver)،اینک آخرالزمان(Apocalypto Now)،متولدچهارم جولای(Born on the Fourth of July) می‌افتم. اما چرا؟ چون توی همه‌ی اینها سربازهای آمریکایی چه در جنگ چه پس از جنگ، به خاک و خون کشیده میشن؟ چون واقعیت‌های وحشتناکی از کشتار وحشیانه مردم و زنان و کودکان بی‌گناه رو نشون میدن؟ چون به فضاحت کشیده شدن آمریکا به عنوان قوی‌ترین ارتش نظامی دنیا در برابر نیروهای ضعیف و کم تجهیزات ویتنامی رو نمایش میدن؟ چون در لایه‌های زیرین خودشون فریاد میزنن که «این جنگ به توچه»؟ بله! می‌تونه همه‌ی اینها که توی خودآگاه و ناخودآگاه ضدآمریکایی نهفته‌ن باشه به اضافه‌ی «صداقت هنرمندانه‌ی هنرمند». الیور استون، کارگردان جوخه از شرکت‌کننده‌های در جنگ ویتنام بوده؛ اون می‌تونسته با جریان آب حرکت کنه و برابر با فضای آن‌موقع هالیوود،از جنگی که سراسر ناجوانمردی و خشونت و ظلم محض بوده، قهرمان‌سازی کنه و حق رو وارونه جلوه بده(کما اینکه سری فیلمهای بسیاری ساخته شد از جمله رمبو) اما نه تنها این کار رو نمی‌کنه، بلکه بی پرده به جنایت‌های جنگی نیروهای آمریکایی، و البته اثر روانی مخربی که جنگ، روی اونها میذاره، می‌پردازه. و واقعیتی رو به تصویر میکشه که خودش شاهد و تحت تاثیر اون بوده نه تصویر و داستانی که سران و سردمداران آمریکایی جنگ‌طلب میخوان. نتیجه‌ی این صداقت هم می‌شود فیلمی که ماندگار است و همچنان پس از سی سال از آن صحبت می‌شود. 

پ.ن: این یک پست صادقانه نیست.

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۸
مهدی

platoon

جوخه

نظرات  (۱۱)

۱۸ دی ۹۶ ، ۱۲:۲۲ آقاگل ‌‌
ندیدم این فیلم رو. ممنون بابت معرفی. 
چند وقت پیش دانکرک رو دیدم. اون هم در مورد جنگ جهانی بود. و خب وقتی کارگردانش کریستوفر نولان باشه دیگه نیازی نیست من توضیح بدم. ببینش خلاصه.
پاسخ:
قربانت.
دانکرک رو دیدم چیزکی نوشتم دربارش حالا فرصت بعدی ایشاللا میذارم.
۱۸ دی ۹۶ ، ۱۳:۲۲ واقعیت سوسک زده
اینک اخر الزمان را شونزده هفده ساله بودم دیدم ، اون هیئت عجیب مارلون براندو ازش یادم هست و اینک باعث شد دیگه هیچ وقت سراغ فیلمهای مربوط به جنگ ویتنام نرم . کلا از فیلمهای جنگی غرب خوشم نمیاد چون معنویت ندارن :)))
دانکرکم ده دقیقه اولش دیدم حوصلم نکشید :|
دیگه چی ؟!
این فیلمهایی که شما هم دیدید اگه همونان با صورتهای سیاه وسط جنگل های حاره ای که ویتنامی ها یکی یکی شکارشون میکردن خب اونم چه اشتباهی کردم دیدم :/ گاز خردل اینا هم توش بود فکر کنم :| امریکایی ها هم یه فرمانده وحشی داشتن ، سربازها هم ترسو بودن ، کلش فید بک منفی بود و حس مشمئز کننده :/
این بود تجربیات من از جنگ ویتنام :|

پاسخ:
آره قاعدتا همین که دیدید بوده. البته گازخردل نداشت. سوزوندن روستا داشت.

«معنویت در جنگ» فکر کنم انحصاری برای خودمون باشه و استادحاتمی‌کیا.
این فیلم رو ندیدم

اما نولان میتونست دانکرک رو خیلی بهتر بسازه!
پاسخ:
:| 

نولان، «دانکرک» رو بهتر از این نمیتونست بسازه.
۱۸ دی ۹۶ ، ۱۴:۰۴ دکتر میم
ویدئو داشتیییین؟!!!! :-|
پاسخ:
استاد مسلم پرداخت به حاشیه! :))
چی شده؟_؟

دوساعت خوندم بعد آخرش ریییز نوشتین ای یک پست صادقانه نیست؟ کجاش؟
پاسخ:
:)) 
از جهت هم‌خوانی نیت با عمل
۱۸ دی ۹۶ ، ۲۰:۲۳ گمـــــــشده :)
من وقتی از سبنما یک تلویریون پخش سد دیدمش..خیلی خوب بود خدایی
پاسخ:
ایشاللا که به اصل فیلم وفادار بوده باشن! :/ 
۱۸ دی ۹۶ ، ۲۰:۵۰ ماهی کوچولو
حالا چرا پنهانی دیدین اولین بار؟ :))
+ من هیچ وقت جذب فیلم های درمورد جنگ نشدم هرچقدرم صادق بودن و خوب و جذاب از نظر بقیه
فقط آژانس شیشه ای رو تونستم ببینم اونم چون پرویز پرستویی رو دوست دارم و جالب بود برام فیلمی که درمورد جنگه ولی گلوله ی زیادی توش شلیک نشده اشتباه نکنم یکی دو تا بود :دی
پاسخ:
اونموقع فیلم گرفتن از ویدیو کلوپ،تقریبا کار خلافی به حساب میومد،چه برسه دیدنش توی خونه! :))

دو گلوله . که یکیش فقط صداش بود. البته آژانس بیشتر فیلم اجتماعی با موضوع جنگ حساب میشه تا فیلم جنگ.
مسحور.
پاسخ:
محسور.
حق با شماست.
من به رو یه خوندم.
محسور به فیلم...
مسحور یه فیلم...
پاسخ:
مخلصیم
:)
من انقدر تعریف این فیلم غلاف تمام فلزی رو شنیدما...
به نظر که خیلی خوب میاد
ایشالا بطلبه ببینیم
پاسخ:
محشر کبراس. ببین حتما حتما.
اینکه من هیچ کدوم از این فیلمایی رو که نوشتی ندیدم اشکال داره یا اینکه برای اولین باره اسمشون به گوشم میخوره؟
پاسخ:
هیچ کدوم. اینکه الان شنیدی و باز نری ببینی قطعا اشکال داره.