سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱ ب.ظ

دانشگاه؛ «یک گزارش کوتاه جانب‌دارانه»

شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱ ب.ظ

یک.

پنج جلسه از ترم اول گذشت تا در سیستم دانشگاهی رسمی(قبلا غیر رسمی‌اش را تجربه کرده بودم) جا باز کنم؛ زودتر از تصور خودم و دیگرانی که می‌گفتند دو ماهِ دیگر! اولین چیزی که تا امروز برایم قابل لمس بوده نشستن سر کلاس‌های یک و نیم تا دو ساعته است بدون حس خستگی(امیدوارم پایدار باشه). هرچند این قضیه، به خودی خود ارزش واقعی ندارد اما برای منی که مدت‌ها بود از کلاس و درس، خسته و دل‌زده بودم اتفاق تازه و مبارکی‌ست! چرایی و تحلیل این موضوع، مفصلِ جداگانه‌ای می‌طلبد. دومین مسئله‌ای که مهم است و البته از پیش آشنایش بودم محوری بودن نقش استاد در این سیستم است. چیزی که در حوزه‌ی امروز، اگر نگویم برعکس یعنی _شاگردمحوری_ نباشد. خیلی متفاوت برگزار می‌شود! مسئله‌ی حضور و غیاب و حذف درس در صورت فلان تعداد غیبت، پدیده‌ای نوظهور در حوزه‌ است با مخالف‌هایی بسیار جدی. اما نمره گرفتن از استاد و امتیازهای قراردادی و نمره به ازای فعالیت‌های کلاسی؟ اصلا و ابدا! این روش برای حوزه، فُکاهی و حتی توهین بزرگی‌ست که از گوشه ذهن نوین‌ترین اندیشه‌ی حوزوی هم عبور نمی‌کند. همه‌ی اینها خلاصه می‌شود در پرسش و پاسخ و مباحثه‌ای که میان استاد و شاگرد برقرار می‌شود در حالی که نیت هر دو فقط و فقط یک چیز است؛ حل مسئله. 

به هرحال، هر فرمی پا بند محتوایش می‌ماند. همین است که این ساختار جدید را نه تنها پذیرفته‌ایم(ما یعنی طلبه‌هایی که وارد دانشگاه می‌شویم) بلکه از تجربه آن لذت می‌بریم.

دو.

مسئله‌ی سوم را جدا می‌نویسم چون امروز باور کردم این تفاوت حوزه و دانشگاه، آن اندازه مهم است که می‌شود هر نوع آسیب و پیشرفت و آفت و ترقی‌ای را با منشاء همین مسئله، به هر دو نسبت داد. بلکه تفاوت ماهوی این دو تشکیلات علمی، همین است و بس!(بازم نوشتن ازش مفصل جداگانه می‌خواد).

«مَنیَّت»؛ چیزی که در دانشگاه مثل غذای روزانه حضور ثابت دارد و در حوزه به ندرت دیده می‌شود. به گونه‌ای که برخی استادها و شاگردهای ممتازِ حوزه محکوم می‌شوند به «ادا درآوردن» به علت تواضع و افتادگی و نداشتن قید «من و من و من». در حالی که میزان علم‌شان به نسبت خودِ حوزه بسیار چشم‌گیر است. از این طرف، شاگرد و استاد دانشگاهی را می‌بینم که پیمانه‌ علمی‌شان از جمله‌بندی‌ و بیان‌شان واضح است، اما با انواع لفاظی‌ها و تبختر‌های بیرون از درس(که از آیینه واقعیت را بهتر نشان می‌دهند) تلاش می‌کنند بگویند بسیار می‌دانند و بسیار خوانده‌اند. البته که هم در دانشگاه استاد و شاگرد متواضع هست هم در حوزه، استاد و شاگرد «منیّت»دار. حرف از جریان جاری و غالب است وگرنه هیچ صد درصدی در هیچ جایی وجود ندارد.

شخص «من» خودم را در حد اعلای داشتن «منیّت» می‌دانم با این حال این روند پر تکرار و محسوس در دانشگاه(با پرسیدن از دیگران در جاهای دیگه فهمیدم کاملا عادی و اپیدمیه) حسابی اذیتم کرده. چه برسد به هم‌کلاسی‌های متخلّق! بنابراین، یا در این ساختار حل می‌شویم یا جانانه مقاومت می‌کنیم بلکه بخشی از فرم و محتوا را تغییر بدهیم. 

سه.

سربازی چه شد؟ طی فرایندی سخت و پیچیده به برکت وجود تحصیل هم‌زمان، به حاشیه رفت! و چه خبری بهتر از این؟ 

موافقین ۹ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۸
مهدی

نظرات  (۱۹)

من منتظر بودم سربازی‌تون تموم شه از ایران برید که! مگه با همین نیت نرفته بودید سربازی؟
البته خوب قیمت ارز این روزها...
پاسخ:
:| بله هنوز تموم نشده. تمومم شده بود با این وضعیت ارز درود بر کشور 4 فصل خودمون! 
چی شد الان؟
یعنی الان این آزادی خسته باد شد؟
پاسخ:
نه هنوز مونده. ولی اون اسیری قبلُ دیگه ندارم
شاید تنها ارزش اخلاقی که دانشگاه توش از حوزه جلوتره حریّت باشه.
دانشجو آزاداندیش تر ( البته به شرط وجود اصل اندیشه) و آزادنگرتر از طلبه ست با اختلاف خیلی زیاد
پاسخ:
چقدر برعکسه نظرمون :/ 
موفق باشید :)
تو حوزه، استاد غیرروحانی هم دارید؟ استادِ خانم چی؟ سؤاله دیگه... پیش میاد. می‌خوام با دانشگاه مقایسه کنم
و
در رابطه با فروتنی و منیت، یه بار یه همچین پستی نوشتم و بخش دوم حرفاتونو خوندم یادش افتادم:

http://nebula.blog.ir/post/865/865-برق-شریف-جایی-بود-که-دوستان-جدای-از-کاردرست-بودن،-خیلی-هم-اهل-فروتنی-نبودن

پاسخ:
استاد خانم فقط طلبه های خانم دارن. استاد غیر روحانی هم نداریم . معنی هم نداره انگار پزشکی رو کسی درس بده که پزشکی نخونده باشه. 

ممنون میخونم حتما . 
خوب بازم خداروشکر
۲۹ مهر ۹۷ ، ۲۰:۰۰ آشنای بی نشان
تجربه دو جای مختلف(حوزه و دانشگاه) و دیدن تفاوت هاشون خیلی باید جالب باشه به نظرم
پاسخ:
بله. من ک به این راحتیا سر ذوق نمیام ولی از تجربه این دوتا کنار هم ذوق جدیی دارم.
سلام، تو رشته‌ی ما من استاد فروتن بسیاااار دیدم ولی دانشجوی ممتاز فروتن... -در تمام دوران کارشناسی و تا اینجای ارشد- هرگز! و حتی نیمه ممتاز فروتن... ایضا! همون موقع که خودمم ممتاز بودم همین بودم حتی الانم که نیستم باز همینم|:
+همکلاسی متخلق یعنی چی؟ (:
پاسخ:
سلام 
ظاهراً بود و نبودش اهمیتی نداره! 
متخلق، اصطلاحا یعنی دارای اخلاق خوب و خوش
۳۰ مهر ۹۷ ، ۰۶:۵۷ آسـوکـآ آآ
امیدوارم روزی بیاید و از خلاص شدن از دست سربازی بنویسید.

پاسخ:
دیر نیست اون روز :) 
حالا چه رشته ای می خونین؟
پاسخ:
چرا نگفتم؟ :))) 
ادبیات نمایشی
تا الان سه بار این پست رو خوندم ولی اخرش نفهمیده بودم الان شما رفتید دانشگاه یا حوزه شبیه دانشگاه شده:/ که الان با سئوال "م.ش" بالاخره فهمیدم الحمدلله :) 
نه تجربه‌ی حوزه رو دارم و نه دانشگاه، ولی فکر کنم این چیزها خیلی ربطی به محل تحصیل نداره که دانشگاه و حوزه رو از هم جدا کنیم، بیشتر به خودِ فرد ربط داره و محیط رشد شخصیتش، مثلا کسی که میره حوزه قاعدتا گرایشش به دین زیاده و دین توی شخصیتش تاثیر داشته، پس این تواضع قبل از دانشگاه و حوزه توی فرد هست  :)

پاسخ:
نه اینطور نیست. روح حاکم به محیط این دوتا همین شکلیه که نوشتم. عمده‌ی افرادم توی همین محیط‌ها حل میشن نه دست کم تغییر میکنن.
۰۱ آبان ۹۷ ، ۱۰:۵۱ سید رمضان حسینی
چقدر راست می‌گید :-)
فقط یه سوال: مورد دو کوش؟
پاسخ:
:)) خیلی ضایع نوشتم. مورد دوم رو توی شماره یک نوشتم؛ دومین مسئله ای که مهم است...
من با نظر فرشته خانم موافقم, هیچ کس در هیچ.جا سبب تغییر فرد نمیشه, مگر اینکه فرد خودش شخصیت با ثباتی نداشته باشه و کلان آدم از بیخ جو گیری باشه
پاسخ:
به هرحال محیط و جوّ غالب، روی با ثبات‌ترین آدما هم اثر میذاره.
سلام
به سلامتی سربازی تموم شد؟!

با شرایطی که از سر گذروندم میگم حوزه تو خیلی موارد یه سر و گردن بالاتر از دانشگاهه البته در مقام قیاس...
اما به خودی خود خیلی ضعف داره متاسفانه!!

قبولی دانشگاه مبارک... 
چه رشته ای به سلامتی؟
فضول هم نیستم... :)

پاسخ:
سلام.
نه مونده هنوز. 
همینطوره
ممنونم. ادبیات نمایشی.
۰۵ آبان ۹۷ ، ۱۲:۱۶ مردی بنام شقایق ...
سلام

اونا که از دانشگاه میرن حوزه تا اونجا که من دیدم نتایج بهتری رقم میزنن
امیدوارم اون وریش هم همینطور باشه
ینی شما که از حوزه میرید دانشگاه

در هر صورت موفق باشید ان شالله

پاسخ:
سلام
البته اگه دووم بیارن :))
قربانت و همچنین
۰۶ آبان ۹۷ ، ۱۴:۵۹ گمـــــــشده :)
می ارزه به حاشیه گذاشتن سربازی
پاسخ:
صد البته!
در ادامه جوابتون به کامنتها, نظربه این که روح حاکم بر محیط بر با ثباترین آدمها هم اثر میذاره  !!!   پس آدمهایی که بر محیط اثر میگذارن و باعث تغییراتی بر محیط میشن چی ؟؟ آدمهایی رو دیدم که.در                   نناهنجارترین محیط قرار گرفتن, با رفتارشون محیط رو به خواسته ی خودشون تغییر دادن تا زمانی که در محیط بودن 
پاسخ:
دم اون آدما گرم. من دارم از چی صحبت میکنم؟ دارم از محیط و جوّ غالب صحبت میکنم نه یه شخص خاص استثنائی.
لایک
۱۵ آبان ۹۷ ، ۱۵:۳۷ اجاره آپارتمان مبله در تهران
امیدوارم تو رشته تحصیلی که قبول شدید موفق باشید ... و البته باهاش عشق کنید ...
خدمتم آش کشک خاله پسراست بالاخره باید تمومش کنن ... ان شاءالله اونم زودتر تمومش کنی :)
___________________________
اجاره آپارتمان مبله در تهران
https://eskanbama.com
پاسخ:
ممنون
آقا اجاره مبله توی قم ندارین؟
۲۶ دی ۹۷ ، ۱۰:۴۸ شیلا زمانی
خوش بگذاره بهتون تو دانشگاه
دانشگاه جذابیت های خاص خودشو داره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">