سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۸، ۰۳:۳۹ ق.ظ

بیداری

شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۸، ۰۳:۳۹ ق.ظ

ببخش که مدتی را خواب بودم سردارِ جان. قولِ شرف که دیگر خوابم نبرد.

نوشته‌های خوبِ دوستان:

پرچم سرخ دوباره

تفکیک

سردار دلها

موافقین ۲۰ مخالفین ۲ ۹۸/۱۰/۱۴
مهدی

نظرات  (۱۵)

۱۴ دی ۹۸ ، ۰۸:۱۵ حامد سپهر

لعنت به جنگ و بانی هاش

پاسخ:
بیش‌بار

چه برنامه ای داری سید؟

قصد داری چیکار کنی؟

پاسخ:
قدم اول؛ زاویه قلم و دوربینم دیگه خنثی نیست. قدمهای بعدی هم نمیشه عمومی بگم :))

خدا باعث و بانی این خاک بر سر شدن ما رو لعنت کنه ... 

دیروز یکی بهم پیام داد" دومین باره شهادت کسی روم اثر میکنه!" و بعد وقتی استوری‌های تسلیتش رو می‌دیدم تعجب کرده بودم.

اون موقع بود که یادم اومد علاوه بر ابهت، محبت این مرد هم سال‌ها توی زندگی ما بود ولی حواسمون بهش نبود، نمیدونم چه حکمتیه که فقط رفتن‌ها ما رو یه خرده تکون میده...

پاسخ:
گاهی اوقات هزینه بیدار شدن خیلی زیاده. فقطم بیداری نیست. اَلَک شدنم هست.

من خودمم دلم میخواد زاویه داشته باشم

دیروز این خبرا رو که شنیدم بیشتر از قبل ذهنم رفت سمت اینکه "اگر ظهور بشه من هنوز با اطمینان نمیدونم کدوم سمت حقه"

 

متاسفانه همون سوال قدیمی هنوز پا برجاست

نه موافقین و نه مخالفین نمیتونن سوالات رو کامل و درست جواب بدن

از دفتر مراجع تا بلاگی های موافق نظام هیچ جوابی به اون احادیث ندارن

مخالفین هم یه سری بحث ها و صحبت ها رو براش جواب منطقی نمیدن

 

من میترسم انتخاب اشتباه کنم

به نظرم انتخاب اشتباه از بلاتکلیفی بدتره

پاسخ:
منظورت از کدوم سمت چیه؟ یعنی احتمال میدی توی همچین موقعیتی هم کشوری مثل آمریکا بر حق باشه؟! 
به نظرم اینجا اصلا بحث سر موافقت یا مخالفت با نظام یا دولت یا ارگان و نهادها نیست. مسئله، مسئله‌ی کشوره،وطن،خاک. اگه سر دوست داشتن وطنمون، اشتراک فکری نداشته باشیم که کارمون زاره.

من همیشه آدم بی‌طرفی بودم. یه‌سری وقت‌ها بخاطر نداشتن دانش و اطلاعات، یه‌سری وقت‌ها هم بخاطر عدم حوصله برای بحث با بقیه و اکثر مواقع سکوت کردم. اما این‌ بار دیدم که دیگه نمیشه و نباید سکوت کرد. ظلمه که بخوام سکوت کنم و هیچی نگم.. 

پاسخ:
خوشمون بیاد یا نیاد توی منطقه‌ای به دنیا اومدیم که نمیشه بی‌تفاوت بود.

نه نمیگم حق با امریکاست

 

تو خودت بحث جهاد ابتدایی و ثانویه و ... رو میدونی

بله تا اونجا که من میدونم در زمان جنگ باید از کشور اسلامی دفاع کرد

بحث وطن و اینا به کنار اصلا

 

الان اون جایگاه نیست به نظرم

برای همون اون صحبت های بی جواب هنوز برای خود من مصداق داره حداقل

 

الان به نظرم مصداق اون زمانی هست که باید "گلیم خونه خودمون" باشیم

احتمالا حدیثش رو شنیده باشی

پاسخ:
این صحبتای بی جواب و سوالای بدون پاسخ رو یه موقعی بگو بدونم چیه آخه :))

چیزی که من با عقل نصفه‌م میفهمم انتخاب بین ساحت آمریکا با اعمال و کارنامه مشخص و ساحت جمهوری اسلامی ایران با اعمال و کارنامه مشخص، توی این موقعیت مشخص، موضع و تکلیف آدمِ (حداقل» (ایرانی) باهاش روشنه.

روز اول همه گیج بودیم، تو خبرگزاری های شهر محل عزاداری مشخص شد، رفتیم برا عزاداری، باز گیج بودم. نمیدونم چی شد گوشی رو درآوردم استوری بگیرم، یه آن به اطرافم نگاه کردم. فکر کنم کوچک و بزرگ همه شهر اومده بودن. سردار از دل این مردم بود، خالص و ناب. سرش پایین بود و کارش حفظ امنیت، نه توقعی نه خواسته حتی به حقی برای خودش.

هزار بار دیگه هم تکرار میکنم که حاج قاسم یه دونه بود، تکرار هم نمیشه.

پاسخ:
واقعا تکرار نمیشه دیگه.

حاجی شوخی میکنی؟

من اینهمه حدیثا رو میگفتم تو حالا نشنیدی؟

صبا نویسنده رفت دنبالش و از استادش پرسید و گفت اونم جوابی نداده و ...

هیچ کدوم رو نبودی در جریان؟!

باشه دادش برات لینک میفرستم

اگر دوست داشتی وقت بذار بخون

لینک ایمیلی هست که برای مصاف فرستادم

دوست داشتی جواب خنده دار مصافم برات میفرستم

 

بحث دفاع از وطن با دفاع از نظام حاکم بر وطن خیلی تفاوت داره

الان خیلی ها دارن به اسم دفاع از وطن، از حاکمیت دفاع میکنن

 

پاسخ:
اینجوری میگی حدیثا رو نگفتم فکر میکنم مثل منشور کوروش کبیره باید همه خبر داشته باشن. :))
نه در جریان نبودم. بفرست برام ممنون. البته ندید میگم مصاف، محمل خوبی برای پاسخ نیست.

توی این موقعیتِ خاص، اگه طرفدار نظام هستیم و دفاع میکنیم اشتباه نیست. اگه طرفدار نظام نیستیم و دفاع میکنیم هم اشتباه نیست. سنجش این موقعیت واقعا سخت نیست. می‌بینی که اکثر مردم تشخیص دادن. پست نوشتن، پلاکارد آوردن بیرون که ما به فلان و فلان و فلان مسئله داخلیمون معترضیم‌ها، ولی به ریختن خون سرباز کشورمونم معترضیم.
پاسخ:
نههه بابا!! نمیدونی چقدر فکرم مشغول شده بودم هی گفتم کدوم حدیثا رو میگه :)))
تقریبا 12 سال گذشته از موقعی که روی اینا کار کردیم. باید بشینم هم بزنم بیاد بالا پس عجله نکن D:

والا من سر اینا دفتر مکارم شیرازی و وحید هم رفتم

مصاف هم که اصلا ایمیل رو برای اونا زدم

دو سه نفر هم اینستاگرام گفتن لینک رو بهشون دادم

کسی جوابی نداد

قربون دستت یه هم بزن ببین چی در میاد از توش :-D

پاسخ:
اتفاقا میخواستم بگم چون مسئله فقهیه باید بری دفتر مرجع. منتهی برای اینکه جواب بگیری باید سیریش بشی. نشدم باید بری پیش شاگردایی از همینا که سواد درست درمون دارن. منم جواب بدم نظر اینا رو بازگو میکنم خودم نمیتونم نظر بدم.

حالا من یه پیشنهاد دارم، دوست داشتی بیا اینکارو کنیم

بیا خودمون با عقل و سواد ناقصمون بررسی کنیم و نظرمون رو بگیم

بعد بریم دنبال باگش

 

من این کارو کردم

اول که شنیدم بررسی کردم دیدم من بی سواد جوابی ندارم

رفتم پیش باسوادا و اونا هم جوابی ندادن

حالا شاید به قول تو من سیریش نشدم (که شدم البته چندین بار رفتن دفتر مکارم)

 

به هر حال تو سوادت بیشتر هست بازم بررسی کن

با هم یه صحبت مختصری داشته باشیم

اگر خودمون نفهمیدیم بریم سراغ مراجع

 

نظر منه بازم ببین چطوره

پاسخ:
ببین مسئله عقل و سواد معمول نیست. مسئله تخصص داشتنه. مثلا من میدونم قلب کجای بدنه ولی این باعث نمیشه بلد باشم عمل جراحیشم انجام بدم.«استنباط فقهی» از احادیث و روایات و آیات قرآن، به جد، یه تخصص و مهارته که هم علمیت کافی میخواد هم تجربه و هم سالها اهل مطالعه و بحث علمی بودن. یه موقع حدیث اخلاقی و اندرزیه تکلیف آدم باهاش روشنه اما وقتی فقهی میشه حالت ریاضی‌وار پیدا میکنه. باید برای استنباطش از اصول فقه استفاده کنی. برائت چیه تخییر چیه شرایط اجرای هرکدوم چیه. تازه اگه به لغت و فن عربی تسلط داشته باشی بعدش باید بلد باشی رجال چیه درایه چیه ، اقتضای زمان و مکان صدور حدیث چیه و و و ... . من 10 سال خوندم بازم نمیتونم ادعای استنباط داشته باشم چون تخصصی کار نکردم. لذا نهایت کاری که میتونیم بکنیم بشینیم جوابهای دیگران رو بررسی کنیم. راحتم بهت بگم اونایی که منافعشون در مخالف با این داستانه ازش دفاع میکنن و اونایی که منافعشون در موافقت از این قصه‌ست دفاع میکنن. و هر کدوم با دلیل و زاویه دید خودشون. پس اگه میخوای تکلیف شرعی خودت رو بدونی باید ببینی مرجع‌ت چی میگه. و اگه این برات مهم نیست پس لزومی نداره پیگیری کنی.

متوجه منظورت میشم

 

حرف من توی این قضیه روی 2 نقطه میچرخه:

1- احادیث خیلی پیچیده نیستن و حرف خیلی رک و راست زده شده

2- حدیثی در مخالفت باهاش نیست!

 

ببین من قبلا که این حرفا تو کتم نمیرفت (که نظام از نظر شیعه درست نباشه) برای این قضیه رفتم سراغ پیدا کردن حدیث های مخالفش

یعنی با خودم گفتم"خوب باشه. 10 تا 20 تا حدیث ضد این نظام هست ولی خوب شاید معنی و مفهوم و استنباط ازشون و ... باید بررسی بشه. پس من میرم 10 تا 20 تا هم موافق پیدا میکنم و نشون میدم و بعد میرم سراغ معنا و مفهوم و ... این حدیث ها"

 

اگر اشتباه نکنم کتاب ولایت فقیه امام خمینی بود که خوندم و واقعا شاخ دراوردم!

به هیچ عنوان از نظر حدیثی جواب این احادیث رو نداده بود

اشاره کرده بود این موضوع که تشکیل حکومت از نظر حدیثی مشکل داره یا نه و بعد یک جواب خیلی ساده داده بود و رد شده بود!

احتمالا در جریان حدیثی که این کتاب از صحبت هاش توی حوزه علمیه نجف هم بوده

جای نبوده که بگیم داشته برای عوام صحبت میکرده

 

بعد بیشتر گشتم

از دفاتر مراجع و ... پیگیر شدم و بهم یک کتاب از جوادی آملی معرفی کردن

کلا 1 جا جواب داده بود بهش اونم خیلی ساده دوباره

بدون اشاره به این همه حدیث از کتاب اربعه شیعه

 

ببین کتب اربعه کم نیست اخه که اینقدر راحت احادیثش رو بی جواب میذارن

 

خلاصه رفتم پیش رائفی پور و اونم خلاصه جوابش این بود:

زید امام رفت و اجازه خواست برای قیام

امام اجازه نداد

زید به هر حال قیام کرد

وقتی کشتنش امام رفت بالا سر قبرش و گفت خدا بیامرزدش

 

همین!

یعنی حتی خودشم اشاره کرد که امام به زید هم اجازه قیام قبل از ظهور رو نداده ولی چون بعد از مرگش رفته بالا سر قبلرش و گفته "خدابیامردزش اگر حکومت رو میگرفت میداد به ما"

 

میبینی حرفم چیه؟

من نمیخوام همچی موضوع تا این حد ریشه و پایه ای و مهمی که خیلی واضح و روشن هست رو بسپرم به کس دیگه

 

باشه قبوله

بذار یه کم مبهم بشه

الان این همه حدیث واضح از منابع قوی که مستقیما و صراحتا در شرایط مختلف مخالفت با قیام قبل از ظهور کرده داریم + حدیثی که دعوت به قیام قبل از ظهور و تشکیل حکومت کرده باشه نداریم

حالا من به چی باید شک کنم که این رو از سر خودم باز کنم

 

نمیدونم میتونم منظورم رو منتقل کنم یا نه

با متن یه کم سخته

ولی امیدوارم رسونده باشم حرفمو

 

حالا بازم من پیشنهاد قبلی خودمو میگم

شما یه بار بخون

نظر شخصیت رو بهم بگو صحبت کنیم

بعدش بریم سراغ بقیه

 

اقا قبول کن توی شرایط فعلی که یک حکومت دینی بالا سر ماست، ادم باید عقل خودشم بذاره وسط بعد از بقیه کمک بگیره

پاسخ:
من که نمیگم از عقل خودت استفاده نکن. میگم میخوای استنباط فقهی کنی باید با روش علمی و اصولی انجامش بدی.
یه مثال ساده درباره اصول بررسی این احادیث میزنم باقیشو ایشالا جای دیگه صحبت کنیم.
الان میگی احادیث پیچیده نیستن و رک و راست حرفشونو زدن یا مخالفش وجود نداره. اما مضمون چیزی که یادمه(واقعا نیاز دارم مجدد برم و مطالعه دقیق بکنم)
تمامی این خبرهای حدیث «رایه»، «خبر واحد» هستن. خبر واحد یعنی خبری که به تواتر نرسیده. یعنی حدیث فقط از یه شخص نقل شده و توسط راوی‌های دیگه تکرار نشده و
به حدی نرسیده که متواتر بشه. توی اصول فقه، خیلی از علماء خبر واحد رو «حجت» نمیدونن. حجت یعنی دلیلی برای ایجاد حکم شرعی. این یه بخش داستانه. بخش دیگه
بررسی راوی احادیثه. یادمه چند تا از روایت‌ها(که بازم باید برم دنبالشون دقیق پیدا کنم) راوی سنی مذهب داشتن. یا راوی‌ای داشتن که مذهبش مشخص نبوده. اینجا بازم علماء،
احادیثی که راوی سنی یا بدون مذهب دارن رو دارای حجیت نمیدونن. این بخش داستانم مربوط میشه به علم رجال. یه بخش دیگه هم مربوط میشه به درایه و تفسیر حدیث. یعنی مثلا
بررسی کنی زمان و مکان صدور حدیث رو. و تشخیص بدی آیا این روایت از روی تقیه امام صادر شده یا به اقتضای زمانه‌ی خودشون بوده یا برای همه‌ی دوران(زمان امام صادق و امام کاظم خیلی از روایات تقیه‌ای بودند چون خطر زیادی از طرف حکام وجود داشته).
ازونطرف میگی حدیث مخالفش نیست. در صورتی که اساسا تِم شیعه و اسلام ، مبارزه با ظلم و تشکیل حکومت اسلامیه. منتهی لازمه‌ش رو مقبولیت و اقبال مردم میدونه، لذا حضرت علی خونه‌نشین میشه تا خود مردم بیان سراغش بگن حکومت رو تشکیل بده. اما این اقتضاء بعد حکومت حضرت علی دیگه تکرار نشد. مردم چند دسته شدن، ترسو شدن. حکومت‌های تقلبی تشکیل شد. و کلا شرایطی برای حکومت اسلامی فراهم نشد. این برای عصر معصوم. اما برای عصر غیبت، روایت «متواتر» داریم...حالا که امام زمان غایبه مردم چیکار کنن؟ رجوع کنن به رُوات حدیث. یعنی مجتهد و مرجع که نائب امام زمانه(با شرایط مخصوصش که قاعدتا میدونی). روات حدیث امروز چی میگن؟ دیگه خودت باید بری دنبالش. فقط اینو میدونم که غالب مراجع امروز معتقدن اگر حکومت اسلامی تشکیل بشه حفظ و نگهداری ازش واجبه. 
این اجمالی قضیه که فقط بحث فقهی و شرعیشو بدونیم. شاید توی مصداق، توی مقلد تشخیص بدی که این حکومتی که تشکیل شده اسلامی نیست و شامل حکم مراجع نمیشه. و دیگری تشخیص بده که این حکومت اسلامیه. اینجا دیگه عقل و فکر و اختیار خود آدمه که دخیله.
باقیشم ایشالا حضوری. مخلصم.

بحث تواتر که میگی رو اون زمان شنیدم و پیگیری کردم

یا بحث اقتضا زمان

یه نگاهی بازم به حدیثا بنداز

در زمان های مختلف به افراد مختلف از ائمه مختلف...

 

سندش هم جای صحبت زیاد داره

هم اون قضیه نبود حدیث مخالف هم منبع احادیث که بعضا کتب اربع شیعه است و هم تک به تک راوی احادیث

 

اینکه میگی تم شیعه تشکیل حکومت رو توی دلش داره رو با شدید مخالفم

تا قبل از جمهوری اسلامی ما مراجع و بزرگان دینی زیاد و پرنفوذی داشتیم ولی توی خیلی هاشون هیچ اقدامی برای تشکیل حکومت نبود

بعضی چیزها و کارها مخصوص امام هست

نمیشه بگم فلان کار رو چون حضرت علی کرده قطعا منم میتونم بکنم

 

خیلی دوست دارم حدیثا رو بخونی تا سرشون بهتر بشه بحث کرد

خیلی نکاتی که میگی با خوندن و دنبال کردن احادیث حل میشه به نظرم

 

بعدشم که من اصلا متنفرم از بحث انلاین

فقط حضوری اقا

خیلی بهتر منتقل میشه

 

 

پایه بودی بگو با هم زمانش رو اوکی میکنیم

پاسخ:
همه رو گفتی جز نظر فعلی مراجع. 
معنی تواتر رو دقیق تر باید بگم بهت. 
باشه پس بعد امتحانای من و کم شدن شلوغیا . تموم که نمیشن فعلا :/

نظر مرجعم حرف داریم با هم...

نظر بعد از شلوغی ها

باشه بعد از امتحاناتت ایشالا

پاسخ:
ایشالا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">