سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

پنجشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۰۴ ب.ظ

نون بازو

پنجشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۰۴ ب.ظ

عصر که رسیدم خونه دیدم یه آقای میانسالی وسط هال وایساده سر سجاده و نماز می‌خونه. پرسیدم این کیه دیگه؟ یواشکی گفتن اومده ماشین ظرفشویی رو نصب کنه. رفتم آشپزخونه یه چیزی بخورم. دیدم یه کیف سامسونت مشکی بزرگ و تر تمیز، کنار کابینت باز شده. منتظر بودن من برسم و ماشین رو جابجا کنن برای نصب. ماشین رو جابجا کردیم و من رفتم سراغ تلویزیون. یه ورِ حواسم به مسابقه کبدی با هند بود یه ور حواسم به آقای نصاب. حرف زدن و نگاه کردن و فرم لباس پوشیدنش حسابی دو به شک‌م کرده بود. رو کردم به پدر گفتم این آقا خیلی مشکوک میزنه. پدر خندید گفت چرا؟ گفتم آخونده؟ لباسش...ریشاش...حتی عینکش! پدر بیشتر خندید گفت منم حس کردم، میخوای ازش بپرسم. پدر، نه گذاشت نه برداشت عین جمله‌م رو انتقال داد. رو کرد به نصاب، گفت این آقا مهدی ما میگه شما خیلی مشکوک میزنی! ایشونم بدون معطلی جواب داد مگه من به آقا مهدی گفتم مشکوک میزنه که اون به من میگه مشکوک؟ پدر گفت آخه این آقا مهدی ما چندسال درس حوزه خونده، از اول که شما رو دیده میگه فکر کنم این آقا روحانیه... . کبدی رو مساوی شدیم، تلویزیون رو ول کردم و رفتم آشپزخونه. نصاب گفت خب آقا مهدی چی خوندی کجا خوندی؟ گفتم تا سطح 3 خوندم شما چی؟ گفت یعنی کفایتین رو تموم کردی؟ گفتم بله، شما چی؟ گفت ما هم یه چیزایی خوندیم...حالام کارگری میکنیم اینور اونور. حسابی سر ذوق اومده بودم. پشت هم گفتم حاج آقا دم شما گرم! دم شما گرم... گفت چرا؟ گفتم داری نون بازوتو میخوری، نه مثل بقیه...پرید توی حرفم گفت اونام نون عقلشون رو می‌خورن. نخواستم باهاش یکی به دو کنم. این دیالوگ رو ادامه ندادم؛ به قدر کافی از دیدنش سر کیف اومده بودم. کبدی رو ول کرده بودم و حواسم شیش دونگ به حاجی بود. دلم نمیخواست کارش تموم بشه. حاجی خیلی جدی بود. کار کردن با ماشین رو خیلی دقیق و فنی و بدون حرف اضافه توضیح داد، چایی و شیرینیش رو خورد و رفت. موقع رفتن گفت الان کجا مشغولی آقا مهدی؟ گفتم هیچ جا. هیچ جا؟ هیچ جا. گفت پس بیا شرکت (سازنده ماشین) برات کار ردیف کنم. هیچی دیگه؛ نصاب شدیم رفت. البته نصاب سخت‌افزارهای حلال D: .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

چندسالی هست که شغل و مهارت و درآمد به این سبک، بین طلبه‌ها شیوع پیدا کرده(همونطور که قدیم بوده) ولی بدون سر و صدا.

توی خود قم این قضیه تقریبا عادی شده اما دیدن این وضعیتِ صد درد صد دلخواه توی تهران، روزم رو حسابی ساخت.

نظرات  (۵۲)

ای بابا :دی زیادی ذوق داشتین بابت دیدن حاجی‌ها :دی
ولی کل پست یه طرف حرکت پدرتون یه طرف :))
پاسخ:
استادن این پدرا توی ضایع کردن پسراشون :|
از اون پست هایی بود که بعد از خوندن به خودت میای و میبینی ی لبخند پَت و پهن جا خوش کرده روی لبات...
پاسخ:
:)
خوب من با حرف ایشون موافقم. مگه تو دانشگاه به دانشجوی دکترا پول نمی‌دن واسه این که فقط مشغلش درس و پژوهشش باشه؟
اصل قضیه درسته. حالا باید ضوابطش رو در آورد ولی.
پاسخ:
اونوقت ما توی کل دوران زندگیمون مشغول تحصیل توی دکترا هستیم؟! خروجیش چیه؟
نه سیره پیامبر و اهل بیتش نه سیره علمای قدیم این نبوده که باب شده،درس بخون کلاس برو نماز بخون پول بگیر! همه شغل داشتن و منبع درآمد مستقل.
قبل از اینکه متن رو بخونم، وقتی عکس رو دیدم فکر کردم علی صفایی هست. البته فکر کنم فقط از این زاویه شبیه هستن :)) 

+ وضعیت صددرصد دلخواهی که نوشتید رو متوجه نمیشم. یعنی حتما روحانیون باید کارگری کنن - البته نصاب لوازم، کارگر نیست. نمی‌دونم چرا خودشون لفظ کارگری گذاشتن - تا درست باشه نونشون؟ مثلا نمی‌تونن تولیدی بزنن یا کارهای تعلیمی انجام بدن؟ البته این سوالاتم، بیش‌تر از سر اینه که نمی‌دونم چی دیدید بین طلاب و درآمدهاشون و منم اطلاع چندانی ندارم. اوج درآمدی که مدنظرم هست، پول گرفتن بابت نماز جماعته که من قبول ندارم بخاطر صرف نماز یا سخنرانی پول بگیرن. چیزای بیش‌تری هم هست؟ 
پاسخ:
از زاویه تمام رخش شبیه شهید آوینی بود :))
به نظر من اصلا اسمش مهم نیست. میخواد کارگری باشه یا کار فنی یا حتی راننده اسنپ. مهم اینه مهارت و تواناییی داره که میتونه ازش درآمد کسب کنه بدون اینکه اسم و رسم دین پشتش باشه.
اینکه این بنده خدا گفت کارگری میکنم از سر تواضع بود. ولی از تمام وجناتش فنی بودن و تخصص می‌بارید. شرکت سازنده‌ای هم که مشغولش بود کم شرکتی نیست هرآدمی رو استخدام نمیکنه.

۰۱ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۳۴ واقعیت سوسک زده
خدا رو شکر یک پست خوب خوندیم که کوه و کوه نوردی و سربازی توش نبود :|

پاسخ:
بعد شما بازم درباره کوه و سربازی کامنت میذارین! :|
خدا زیادشون کنه و تو شهرهای ما هم این وضعیت بیاد ان‌شاءالله، چه خوبه که با این چیزها مخالفید : )
علاوه بر اون دست راستشون روی سر بقیه‌ی شغل‌ها هم باشه ان‌شاءالله ، چند سال پیش یه مداح معروفی که بیشتر تهران و تو تلویزیون میخونه اومده بود شهرمون من که نرفتم، راست و دروغش رو هم الله عالمه ولی خیلی‌ها می‌گفتن واسه یه شب خوندن تو محرم ۲۰ میلیون گرفته و اومده ! 
پاسخ:
بحث هیئتا هم مهمه ولی جداست. چون خود مردم به مداح انقدر پول میدن که اسمش فقط بخوره توی تبلیغشون! دیگه نمیشه یقه کسی رو گرفت جز خود مردم. من تا 100 میلیون برای یه دهه هم شنیدم.
چه خوبه که هنوزم آدم های زیادی پیدا میشن که فقط دنبال نون حلال هستن
پاسخ:
اوهوم
تبریک میگم....حسابی نونت تو روغنه پس..
چقدر خوشم میاد از این آدما که نمیرن نماز جماعت بخونن پول بگیرن
یه زمانی با خودم فکر میکردم چرا پیامبرا چوپونی و کشاورزی میکردن ولی حجت الاسلاما فقط درس میخونن و شهریه میگیرن؟
جانِ تو هنوز جرعت نکردم جایی اینو مطرح کنم ولی با دو دوتای من این چیزا جور در نمیاد...
اگر الان ملحدم بگو که بدونم!
تو خوزستان وقتی دولت خدمتنَگزار هلک و هلک میکرد  و عکس اولین امام جمعه ای که لوله ها رو جوشکاری میکرد رو دیدم کمی امیدوار شدم... این امام جمعه به اون شاسی بلند سواره دَر...
حرف زیاده..یاد مرحوم ابوترابی آزاده بخیر، یه جمله کوتاه و قشنگ داشت و اون این بود: پاک باش و خدمتگزار....خدا رحمتش کنه این شب جمعه ایه

پاسخ:
چاکریم. پول دستی چیزی خواستی دریغ نکن خلاصه.
ما همیشه یه توجیهی می‌کردیم که سنگینی و حجم درسها اجازه نمیده به کار دیگه ای برسیم. برعکس پیامبرا که نیاز به تحصیل نداشتن همه چی رو خدا مستقیم تقلب میرسونده بهشون. بعدا وقتی از سر ناچاری مثال نقضش پیدا شد فهمیدیم نه! ظاهرا شدنیه همینطور که شده.
چه خوب. لب‌خند
پاسخ:
:)
۰۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۳۵ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
بیشتر بهتون میاد معلم باشین. دلیل خاصی هم ندارم!
شغلتون هم مبارک و پربرکت باشه براتون.
پاسخ:
سابقه شو دارم ایشالا بازم برمی‌گردم سر وقتش. 
ممنون :) 
گفتم که باید ضوابطش دربیاد:/
پاسخ:
آهان همین یه قید این همه مطلب داشت :)) 
اوه شما تا سطح۳ خوندین!

پاسخ:
قابلی نداره 
نون عقل‌ خوبه ولی نون نماز خوندن:| از مسائلی که هنوزم باهاش مشکل دارم.
پاسخ:
توقع ندارم ازین به بعدم مشکلت باهاش برطرف بشه :))
سلام. ای کاش امروز تو کوه این بحث مطرح میشد😑آخه من به عنوان یا آدم دور از حوزه همیشه مدافع این بودم که طلاب فقط درس بخونن و برای کسب درآمدشون دنبال کارهای دیگه نرن. چون فکر میکردم که تعمق در مطالب دینی خیلی زمانبره و در عین حال خروجیش به نفع ملته. اگه طلبه بره دنبال کسب درآمد برای زندگی پس کی چهارده ساعت کنکاش کنه تو مطالب دین؟ حالا شما گفتین من به شک افتادمش
پاسخ:
سلام . واللا انقد با دکتر از  قاچاق دارو و اعضای بدن گفتین...من چی بگم دیگه! :)) 
کلی بگم این چیزی که شما میگین با شغل و درآمد داشتن تنافی نداره. اتفاقا آفت این سیستم که باید فقط درس بخونن به شدت بیشتر و وخیم تره. الآنم بخاطر اوضاع اقتصادی، شهریه اصلا کفاف یه زندگی عادی رو نمی‌ده و هیچ گریزی نیست از شغل و درآمد جداگونه. 
ایشالا هفته های بعدی بحثش رو میاریم وسط. کلی مصداق بیرونی هم داره هم قدیم هم جدید . 
۰۲ شهریور ۹۷ ، ۰۲:۳۰ صـــا لــحـــه
وضعیتِ صد در صد دلخواه؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
صد در دویست حتی . 
۰۲ شهریور ۹۷ ، ۰۳:۱۸ פـریـر بانو
کلا چند سطحه حوزه؟ :تفکر
من اگه بابام حرف‌هام رو اینجوری انتقال بده احتمالا عمون لحظه خودم رو از پنجره پرت می‌کنم! فرض کن به طرف بگی بچه‌ام می‌گه مشکوک می‌زنی! :))

پس کوه چی؟ :دی نمی‌نویسین ازش؟ :)
پاسخ:
۴ . سطح ۴ آخرشه که یعنی اجتهاد یا همون دکترای بیرون‌. 
من اگه جای ابوطالب حسینی بودم با شوخیای پدرم می‌تونستم فینال رو برنده بشم :)) 

واللا هیچی ننوشته همه دارن اعتراض میکنن چیه هی کوه کوه می‌کنی. یکیش خود بعضیا :)) 
۰۲ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۳۹ صـــا لــحـــه
:(
پاسخ:
:/ 
دمش گرم انصافا
خدا پدرشو بیامرزه
خوندمم کیف کردم 
اونجا باشی و ببینیش و کشف کنی قضیه رو که دو برابر کیف میده
پاسخ:
اینجا که خیلی استقبال نشد . بیا یه جشن دو نفره بگیریم براش :)) 
۰۲ شهریور ۹۷ ، ۱۱:۴۴ صـــا لــحـــه
آخه خیلی ببخشید، طلبه حداقل ۱۰ سال درس بخونه و بعد به جای ثمر دهیِ علمی و فکری، وضعیتِ صد در صد دلخواهش این باشه که یک کارِ یدی و فنی بکنه؟
خب چه کاریه؟ از همون اول بره یه رشته مهندسی، بعد هر هفته یک کلاس اخلاق هم بره.
دیگه این همه تهجد و تفقه برای چی؟
پاسخ:
خیلی خواهش می‌کنم.
مشکل اینه شما تصور می‌کنین جمع این مسائل، نشدنیه. طلبه هم درس بخونه،هم نمازشو بره هم منبرشو هم شغل و درآمد مستقل داشته باشه چی میشه؟ همین الان تشریف ببرین خراسان جنوبی. روحانی‌هایی هستن که با لباس! میرن سر زمین، کشاورزی میکنن. منبر و درسشونم برقراره. امام جمعه داریم با این کیفیت! به خدا اینا باهم منافاتی ندارن! حالا هرکسی یه مهارتی داره،یکی میتونه تدریس کنه یکی کار فنی بلده. شما برید به حضرت علی بگید چرا چاه‌کن بودی،چرا زراعت میکردی عرق می‌ریختی! نگید چون علمش رو از خدا داشت زمانِ کارم داشت؛ اتفاقا توی این شرایط، از همه سزاوارتر بوده که بشینه خونه و فقط به منبر و نمازش برسه. همه چی رو نمیتونم اینجا بگم؛ هرقدر می‌بینید که طلبه‌های امروز،تنبل و بی حال و کارنابلدن علت اصلیش این تفکر غلطه که گفته تو فقط بشین درستو بخون. 
آره :-D
ملت ذوق ندارن کلا
پاسخ:
همین هوادارا رو داریم که نظام دووم آورده :))
کار خوبی نیست، اگه ماشین ظرفشویی، خارجی بوده باشه
:)
پاسخ:
خط تولید ماشین ظرفشویی وطنی تعطیل شده قربان. نیست،تموم شد.
سطح سه؟! سطح بندی؟
من فکر میکردم اینجوریه که مثلا چهارسال درس میخونی میشی لیسانسه ی شیخیت! :|
پاسخ:
چقدر طنازه فکر کردن شما :))
@مهتاب
کجا به دانشجوی دکترا پول میدن؟:|
آره "گیر" میدن که مشغله ش فقط درس باشه ولی "پول" نمیدن!

یه کانالی بودش فکرکنم اسمش سیره علما بود، عکس اینطور طلبه هارو میگذاشت. شغلای جورواجوری بینشون بود.
پاسخ:
پزشکیا رو فکر کنم پول میدن. 
۰۲ شهریور ۹۷ ، ۱۹:۴۳ صـــا لــحـــه
من با کلیتِ حرف شما کاملا موافقم.
ولی دو تا نکته هست. یکی اینکه الان جمهوری اسلامی خیلی به طلبه‌ها و حضورشون در عرصه‌های مفید چه در حیطه نظر و چه حیطه عمل نیاز داره.
و نکته دوم اینکه در چه عرصه‌ای اون طلبه ورود پیدا کنه؟ اون کاری که اون طلبه می‌کنه چقدر اولویت داره و چه خلائی رو پر می‌کنه و با کدوم رفتارِ انقلابی و اسلامی مطابقت داره و مطابق چه جهانبینی‌ای هست!

من اصلا نگفتم که طلبه‌ها فقط درس و منبر و نماز. اتفاقا این طلبه‌ها هنوز در قبل از انقلاب دارند زندگی می‌کنند!
وقتی شما گفتید وضعیت صد در صد دلخواه یعنی طلبه‌ی تراز انقلاب! (البته احتمالا ) ولی هیچ توضیح دیگه ای ندادید. خب این سوءبرداشت و سوء‌تفاهم ایجاد میکنه 
پاسخ:
چه رفتار انقلابی و اسلامی از این بهتر که مردم حس نکنن طلبه ها تافته جدا بافتن؟ بخشی مهمی از فاصله و خلأی که الان بین مردم و حوزه وجود داره همین فاصله گذاری و تفاوت قائل شدنای بی مورده‌. طراز انقلاب اسلامی چیه؟ هزار هژار  طلبه ساکن قم با همین تفکر درس ت رو بخون چه خروجی داشتن تا الان...؟  شما میگید مربوط به قبل انقلابه ولی همچنان تقکر رایج همینه! دیگه نرم سراغ بی مصرف بودن هزینه ای که داره برای ساکنین پر تعداد قم میشه ، جای گفتنش اینجا نیست. از این حرفها خیلی وقت پیش باید عبور میکردیم خانم! 

خدا از این مدلیاشو زیاد کنه :-D
پاسخ:
زن بگیر زودتر پس . 
۰۳ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۵۴ صـــا لــحـــه
حرفاتون رو قبول دارم. شاید آرمان‌گرایی شدید من به خاطر سن و سالم هست ضمن اینکه سعی میکنم اصلا در گروهِ غالب و فضای غالبِ حوزه‌ی قم نگنجم و همسرم هم همینطور.
ولی من اصلا منش و روش عموم طلاب و روحانیون رو تائید نکردم. من درسخون‌ترین طلبه‌ای که توی قم دیدم، مدیرِ یک گروه تبلیغی بود که خودش هم با اونا میرفت توی محروم ترین نقاط ایران و برای مردمی که معنیِ مستراح و برق رو نمی‌دونستند کارِ عمرانی می‌کرد. اونم نه ساختن مسجد و کارِ فرهنگیِ خودخواهانه. واقعا برای مردم کار می‌کرد.
طلبه دیدم که رفته توی یک منطقه محروم و از همه لحاظ، چه اقتصادی و چه فرهنگی مردمِ اونجا رو رشد داده و مسئولینش رو رهبری کرده.
منظورِ من از اولِ بحث هم همین کارها بود. می‌خواستم بگم صد درصد دلخواه من از این جنسه. کارهایی که از دستِ افرادِ دیگه بر نمیاد. کارهایی که هم سواد می‌خواد و هم دغدغه و هم انقلابی‌گری...
نمی دونم شاید برداشت دیگه‌ای کردید. 
پاسخ:
آرمان‌گرایی به خودی خود بد نیست،منتهی واقعیت‌های موجود رو نمیشه ندید گرفت. این نمونه‌هایی که شما دیدین و منم دیدم بهترین و آرمانی‌ترین حالت ممکنه،که فبهاالمراد! اصلا کسی نمیتونه مشکلی با همچین روش و منشی داشته باشه. ولی اینا درصد ناچیزی هستن "متاسفانه". که البته خودجوشم عمل میکنن(چه بسا برای همین موفقن).
منظور منم از وضعیت صد در صد دلخواه،خاصِّ موضوع بیکاری و درآمد نداشتن بود. طلبه‌ای که معیشت مناسبی نداره هیچ وقت نمیتونه به وضعیت آرمانی برسه.

حاجی من چن تا سوال طناز میتونم بپرسم؟!
پاسخ:
سلونی قبل عن تفقدونی
:))
بپرس
نخندیا فقط
کمالا جدی ام:))
الان اینایی که لباس روحانی تنشونه تو کوی و برزن!چقد درس خوندن؟سطح یک یا سه یا چهار؟یعنی از جایی که حضور دارن نمیشه فهمید چقد خوندن؟مثلا شما سطح یک چون اصن بهت نمیاد:))) اینایی که تو کوچه هان سطح دو،امام جمعه سطح سه،و مجتهدا سطح چهار:دی

و اینکه شما الان سطح چهارو بگذرونی چیکار میتونی بکنی؟مجتهد میشی بیایم پیروت شیم؟؟:)))

بعد این ریشتون سوگندی چیزی خوردین هیچ وقت نزنینش؟!
پاسخ:
از همون خنده اول مشخصه چقدر جدیی :))))
میرفتی خنداننده شو گروه خانما رو سربلند میکردی. D:

تنها موردی که درست گفتی سطح 4 بود. پیروم بخوای بشی همین الانم میشه نیاز به اجتهاد نیست :)) همه سطح ها 1 ، 2 و 3 مقدمه هستن برای اجتهاد(سطح4) که بطور معمول، 10 سال طول میکشه گذروندشون. لباس رو بعد از گذروندن سطح 1 بعد امتحان و گرفتن مدرک مجزای تلبس می‌پوشن. به مقام و مسئولیت یا توی کوی و برزن بودنم :)) ربطی نداره  ممکنه یه حاج آقای پیری با ریش سفید بلند ببینی ولی تا سطح 2 بیشتر نخونده باشه. ممکنه یه پسر جوون خوش تیپ مثل من ببینی که لباسم نپوشیده ولی تا سطح3 خونده باشه. ولی یه سری پست‌های حکومتی مثل وزارت اطلاعات و قوه قضائیه حتما باید مجتهد باشن.

نیشم تا بیخ ریشم باز بود موقع خوندن کامنتت :))
۰۳ شهریور ۹۷ ، ۱۵:۱۹ صـــا لــحـــه
یعنی اول باید خودش همه چیز زندگیش اوکی باشه تا آرمان‌گرا باقی بمونه و آرمان‌گرایانه عمل کنه؟

اتفاقا من فکر میکنم همین یه مقدار محرومیت و استضعافِ طلبه‌ها باعث میشه که عدالت‌خواهی درونشون خاموش نشه. وگرنه میتونن با پول شهریه و حق التدریس و نماز تو یک مسجد و روزه استیجاری و تحقیق‌ و مقالاتِ فرمایشی روزگار بگذرونند!
نمیگم طلبه ها این کارهای بالا رو نکنند ولی اگر هدفشون رسیدن درآمدشون به دو میلیون و سه میلیون و ... باشه هیچ وقت هیچ تغییری توی حوزه ایجاد نمیشه.
پاسخ:
نه دیگه صفر و صدی نگاه نکنیم به قضیه. نمیگم همه چیز اوکی باشه. میگم واقعیت رو ببینیم، یعنی الان طلبه ای که خیلی سنگین و کمرشکن زیر بار قسط و اجاره خونه و هزینه های زندگیشه،طبعا آرامش نسبی برای رشد فکری و معنوی خودشو نداره. واقعا استضعافشون یه مقدارم نیست! خیلی مقداره! دقت کنین من وقتی از این زاویه حرف میزنم به شکل کلان و عمومی نگاه میکنم نه موردی و مصداقی که استثناء پیدا میشه.
نیشم تا بیخ ریشم:))))))) ولی نگفتی این ریشتون سوگند روحانی(بر وزن سوگند پزشکی) خوردین نزنینش؟! الان بخوای بزنی میتونی؟
پاسخ:
غیر از مسئله شرعیش، یه مسئله عُرفیه. یعنی نوعا طلبه جماعت ریش میذارن همونطور که معمولا ساده و غیر رنگی لباس می‌پوشن.
من ریشامو بزنم حل میشه مشکل؟ :))
راستشو بگم؟:))) بله اگه بزنید حله:دی آقا هر چی عکس و فیلم خودتون و دکتر میذارید معلوم هم هستید توش هی میگم این پسره چرا ریششو نمیزنه:)))تنوعی نظافتی چیزی
پاسخ:
:| نظافت چه ربطی به ریش داره؟ بفرماییم همه کچل کنیم نظافت رعایت بشه.

:-/ چه ربطی داشت خداییش :-D
پاسخ:
یه ربط ریزی داره. نپیچون دیگه زود باش سنت داره میره بالا.
دمش گرم
درستش هم همینه، نماز که واجبه خوندنش، کار حساب نمیشه که حقوق میگیرن خیلی ها، من روی شهریه هم حرف دارم ولی حال ندارم کامنت بنویسم خدا از اینجور طلبه ها زیاد کنه ایشالا
پاسخ:
انقدر مقدارش کم و ناچیزه اگه بدونید از خیر گیر دادن بهش میگذرین :))
خدا زیادشون کنه این آدمارو
پاسخ:
آمین
۰۳ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۲۳ صـــا لــحـــه
حرف حساب...
واقعا وضعیت عموم طلاب بده.
پاسخ:
ایشالا درست میشه...
@بنفشه
خدا خیرت بده:)) به تنهایی سطح شادی بیان رو بالا بردی:))))
حاج آقا شما که میشه پیروی کرد همین الانم ازت چرا جواب چهارتا سوال نمیدی؟:)
پاسخ:
به حق این شادی ها حلال کن :| 
هی یادم می‌ره.‌هی تنبلی {آیکون ریختن انواع و اقسام عرق شرم ها}
امیدوارم تعدادشون، تعدادتون زیادتر شه.
و عمومی تر!
پاسخ:
من که خورده شیشه زیاد دارم حساب نیست :)) 
۰۴ شهریور ۹۷ ، ۱۶:۳۳ פـریـر بانو
کلا ۴ سطحه و شما تا ۳ خوندین؟ 
اوه! من فکر می‌کردم هنوز اول‌های راهین. :دی
چه رفقایی داریم. از دکترای دانشگاه‌های خفن تا سطح ۳ روحانیت. به‌به! به‌به! :))

آره! لوکیشنش هم مبل دونفره‌ای باشه که همش ابوطالب می‌گه! :))

خود بعضیا و اعتراض؟ کو؟ کجا؟ نمی‌بینم که! :دی
پاسخ:
با دکتر جدیدمون که از قضا اورجیناله دیگه همه باید بزنیم گاراج :)) 
شما اعتراض بکنی نکنی من غیبت رد میکنم برات 
نمی‌دونستم کلا ۴ سطحه! :| چرا فکر می‌کردم ده تاست؟! :/
کل چهار سطح، چندسال طول می‌کشه؟ ده سال؟
نوع درسش چجوریه؟ یعنی چقدر وقت میخواد؟ هر روز مطالعه لازم داره، اما تا چه مقدار؟ مثلا روزی شیش هفت ساعت اضافه میاد برای آدم که کاری چیزی انجام بده/یاد بگیره؟
+ سوالام چقدره جزئیه! خودمم بدم میاد اینطور سوالا رو :| ولی دوست داشتم بدونمشون :دی
پاسخ:
۱۰ پایه است. هر پایه یک سال. 
سطح ۴ بستگی به تلاش طرف داره. از ۲ سال داریم تاااا...برو بالا. 
درس ها عموما سخت و سنگبنن. برای همین از اول میگن هر درس رو پیش مطالعه کنید، سر کلاس خوب گوش بدید ، بعد خوب مباحثه کنید . یعنی مثل برنج و نخود باید خوب خیس بخوره تا خوب عمل بیاد. اگه بخوای مجتهد بشی آره باید همه چی رو تعطیل کنی حتی تفریح. ولی مقدار معمولش نه، با روزی یکی دو ساعتم میشه خوب نمره آورد :)) 
من همیشه میخواستم یه پست درباره این جزئیات بنویسم ولی ننوشتم نمی‌دونم چرا. 
۰۶ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۰۳ مردی بنام شقایق ...
سلام

یه بنده خدایی هم ما میشناختیم تو معصومیه بود و مهندس عمران
با همون لباس و عبا امامه میرفت سر پروژه و کلاه ایمنی میذاشت و میرفت تو قالب مهندس عمران سازه

خودش به تنهایی کلی انرژی منفیمون نسبت به حوزه رو کم کرد :))
پاسخ:
سلام 
آره
بچه های معصومیه که انقدر شاغلن ما حسابشون نمیکنیم :)) 
۰۷ شهریور ۹۷ ، ۱۶:۱۲ سمانه (رنگی)
عالی بود.
خدارو شکر
پاسخ:
:) 
سلام
حالتون خوبه؟ خدمت رسیدیم برای عیدی :))
عیدتون هم مبارک سید :)
پاسخ:
سلام . پست جدید میذارم عیدی تون باشه. :D 
عید شما هم مبارک . 
امروز کوه هستی؟
پاسخ:
خیر :)) 
اون مثل قبلی که شما میگید با الان فرق می‌کنه، الان جمهوری اسلامی هستش، این از اولنش.
دوما اینکه امیرالمومنین ۴ سال حکومت‌شون چقدر کشاورزی کرد؟
سوما اینکه توی یکی از نظرات فرمودید قابل جمع است؛  اگر یه طلبه کار آمد باشه اصلا وقت هیچ‌کار دیگه‌ای پیدا نمی‌کنه.
چهارما اگر بحث در اینکه طلبه نباید برای پول کاری دینی بکنه، موافقم، ولی این توجیح مناسبی برای سرکار رفتن نیست، آیا هست؟
اون قدری که من می‌دونم خیلی به طلبه نیاز دارم که نباید بره مشغول غیر طلبگی بشود، خیلی زیاد....
پاسخ:
الان جمهوری اسلامی هستش چه فرقی داره دقیقا؟
ای آقا! مگه همه ی ما داریم حکومت داری میکنیم؟ چه حرفی میزنی شما! چقدرش رو نمیدونم واقعا ولی میدونم بازم دست از زمین و زراعت برنداشته بود حضرت.
طلبه کارآمد رو شما برای من تعریف کن. نماز جماعت بخونه و منبر و تبلیغ بره؟ یا چی؟ 
این توجیه نیست؛ این سرشت و طبیعت هر آدمیه که خودش باید برای معیشتش کار کنه و درآمد کسب کنه.

پستی که قرار بود عیدی باشه، کو؟؟ |:
پاسخ:
:))
عذرخواهی می کنم. میذارم همین یکی دو روز آینده 
:)
بعد مدتها حضورم به وب مردما خوش امد میگم :)) (البته تکراری شده از بس رفتم وب بچه ها گفتم) من همون کنکوریم گفتم دعا کنین تقربتون زیاد نبود
چقد خوبن این جور ادما خدایی فقط اخونداش نه همه جور قشری انشالله مملکت پر بشه از وجود اینا

پاسخ:
تقرب ما زیاد نبود شمام نباید درس می خوندی؟  :/ چی شد نتیجه 
نتیجه دوبرابر پارسال شد رتبم ینی دکتر نمیشم :"((((
پاسخ:
اشکال نداره غصه نخورین. چیزی که زیاده دکتر! 
چه طلبه باحالی بوده

فقط با این چیزهایی که از طلبه ها میبینم و روال حوزه، بعید میدونم کسی که کمتر از 15 20 سال پشت سر هم توی حوزه درس خونده باشه و بعد مداوم سرش توی کتاب نباشه(چه جمله بندی!)، بتونه سوالهایمتوسط  یه دانشجوی کارشناسی اقتصاد و حقوق و ... رو جواب بده

خیلی برام سخته درک آدمی که بیل برنه و به این کارها هم برسه...


آره اگه از 7 سالگی میرفتن حوزه باز یه چیزی.... 
پاسخ:
اشکال شما اینه که فکر می کنید هر نوع سوالی رو هر طلبه ای باید بتونه پاسخ بده،خیر! توی شرایط امروز و با پیچیدگی مسائل اقتصادی و حقوقی و قضایی و ...، روحانیتم باید مثل پزشکی مسیر تخصص رو بره. بله برای کسی که می‌خواد متخصص بشه(اونم نه همه مسائل بلکه یه رشته خاص)دیگه همون تخصص میشه شغل(مثل قضاوت). اما حرف من یه خواست کلی و بر اساس نوع طلبه هاست که توی مسیر تخصص وارد نمیشن، لذا هم وقت کافی هم انرژی برای درآمد مستقل از نماز جماعت و منبر و ملزومات دینی دارن. 
۱۶ شهریور ۹۷ ، ۱۷:۱۸ مهدی صالح پور
منم نون بازوی واقعی رو به نونِ عقلِ ناقص ترجیح میدم!
۳۰ مهر ۹۷ ، ۲۲:۲۶ آشنای بی نشان
شما وبی به اسم خارج از چهارچوب نداشتید؟
پاسخ:
بله داشتم. چطور؟
۰۱ آبان ۹۷ ، ۱۳:۲۶ آشنای بی نشان
من میخوندمش میخواستم ببینم همون هستید یا نه
پاسخ:
خود خودشم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">