سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۵ ب.ظ

سگ فحش نیست؟

جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۵ ب.ظ

 

روشنفکری(اگر بشود اسمش را همین گذاشت!)در کشور ما به قدری پدیده‌وار و متناقض عمل می‌کند که آدم نمی‌داند از کدام زاویه بهش بپردازد!

یک گالری تمام‌روشنفکری در اعیانی‌ترین منطقه‌ی بالاشهر تهران برگزار شده به اسم "پدرسگ‌ها". طرح و اجرایش از بزرگمهرحسین‌پور، کاریکاتوریستِ معروف؛  «سگ فحش نیست» همه‌ی حرفش!

خلاقیت و طرح‌های بزرگمهر را دوست دارم اما جنس روشنفکری‌اش را هضم نمی‌کنم خصوصا درباره‌ی این جریان‌سازی اخیر.

سوال‌ و ابهامم را می‌نویسم، باشد که فشار ذهنی‌ام کمتر شود!

. اولین اشکال دوستان از اینجا شروع می‌شود که برای حفظ حقوق حیوان(که اتفاقا درباره‌ش تاکید اسلامی بسیار داریم)می‌خواهند آن را با آدمی‌زاد برابر کنند. نمی‌شود آقا! بالا بروی پایین بیایی انسان ذی‌شعور است و سگ،بدون شعور و صرفا دارای غریزه. بله، آن آدمی که سگ را کتک می‌زند،قطعا شعورش زیر سوال است. اما اگر به سگ بگوییم سگ! مشکلی دارد؟ اگر به انسانی بگوییم سگ،به او توهین نکرده‌ایم؟ یکی بیاید ما را "سگ" صدا بزند،جوابش را با لبخند خواهیم داد؟

. اینکه در ادبیات مردم برای فحاشی از اسم حیوانات استفاده می‌شود،دلالت بر چه می‌کند؟خشونت علیه حیوانات؟! نفرت از حیوان یا نفرت از فردی که بهش فحش با اسم حیوان می‌دهند؟ یعنی هرکسی که به دیگری می‌گوید «توله‌سگ» بعدش می‌رود توله‌سگ را کتک می‌زند؟ از آنکه به او فحش می‌دهد متنفر است یا از خودِ «توله‌سگ»؟

. زیاد دور نشدیم از زمانی که این دوستان،گروهی از مردم را محکوم می‌کردند که این چه حج و کربلا رفتنی‌ست وقتی مردمی فقیر و گرسنه داریم که محتاج نان شب‌اند! اگرچه این استدلال،از پایه سست و بی‌رمق است، اما کسی نیست به دوستان ما سوزنی بزند که برگزاری یک گالری لوکس با این عنوان! اولویت و نیاز دست چندم این جامعه و مردم است؟

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پ.ن: خیلی دوست داشتم برم و به خود بزرگمهر بگم این حرفا رو... اما فحاشی عجیب و غریب طرفداراش رو زیر پست‌هاش علیه چندتا دونه حرف مخالف دیدم،پشیمون شدم.

نظرات  (۱۳)

۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۴:۵۲ ...:: بخاری ::...
حالم داره به هم می خوره دیگه.
۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۷:۱۲ اسپریچو ツ
تازه این تبعیض بین حیوانات هم هست
پس تکلیف گاو و گوساله و الاغ و قاطر و خرس و میمون و ... چی میشه؟:|
چ حالی دان اینا....
ینی اینقد آدمای اطرافشون بی مشکلن که به حل مشکلات حیوانات میپردازن؟

به حیوانات پرداختن خوبه اما نه در حد تساوی با انسان و ....
۲۶ آذر ۹۵ ، ۲۳:۱۲ آقاگل ‌‌‌‌
من یک سوال دارم! تکلیف گوساله ها چی میشه پس؟ خود آقای حسین پور در کتابی گوساله هارو به تمسخر گرفته بودن! واقعا این زشت نیست؟ یعنی گوساله ها کمتر از سگ ها هستند؟ بعد آیا سگ فحش نیست! گوساله هم از این پس فحش نیست؟ 

پاسخ:
:))
گوساله هم لابد یه گناهی مرتکب شده که بهش ژست‌ هنری‌روشنفکری نمیاد!
ینی اگه دیگه هیچکس به هیچکس نگه سگ... اوتوپیای مد نظر اینا محقق میشه؟
پاسخ:
خیر.
دغدغه اصلی چیز دیگس...
۲۷ آذر ۹۵ ، ۲۲:۳۴ ساکن طبقه 40
آقا یکی منو روشن کنه ، اینا که می گن ما پدر سگیم دارن شوخی می کنن دیگه ، نه !؟!!!!
پاسخ:
برای جریان‌سازی حتما باید خوب و محکم هنجارها رو شکست. ایناهم همین‌کارو میکنن.
۲۷ آذر ۹۵ ، ۲۲:۵۶ زهرا یگانه
احتمالاً اینها قبل از تشکیل دادن چنین جمعی تحقیق نکردن که چرا از قدیم الایام باب شده بوده مثلاً به کسی می خواستن فحش بدن می گفتن پدر سگ یا توله سگ و غیره! حتماً یه دلیلی داشته دیگه، نه اینکه طرف سگه! ممکنه داشته در موقعیت ِ خاصی یکی از خصوصیت های سگ رو از خودش بروز می داده و کم کم به این لفظ باب شده. که باز هم توهین به خود ِ سگ تلقی نمی شه.
 از طرفی مثلاً جای دیگه ای داریم - کتاب نشان از بی نشان های ِ شیخ نخودکی اصفهانی- سگ 10 صفت داره که جایز هست یک مومن داشته باشه! باز هم نه یعنی که برید و سگ باشید. یعنی برید و خصوصیت ِ مثبتش رو یاد بگیرید!
پاسخ:
اون دیالوگ معروف:‌ یارو به رفیقش گفت به نظرم تو همه خصوصیات یه سگ رو داری به جز وفاداریش.
مشکل اینه که هیچوقت حد تعادل رو رعایت نمیکنیم
یا از این ور بوم میفتیم یا از اون ور.
افراط و تفریط توی همه چی بده.
پاسخ:
تعادل اگه آسون بود که انقدر افراط و تفریط نداشتیم!
۲۸ آذر ۹۵ ، ۰۸:۳۸ هولدن کالفیلد
من یه بار یه عکس از این سگ فحش نیست دیدم تشتکم از سطح دغدغه پرید :| اصلا خون بالا آوردم :| یعنی باورم نمیشه، موندم من متحجر و عقب مونده ام یا اینا رد دادن؟ :|
جدا از بحث حقوق حیوانات و سگ و این داستانا...
یه بحث دیگه که توش افراط میکنیم اینه که یه سری آدما رو انقدددر میبریم بالا که طرف از یه جایی به بعد امر بهش مشتبه میشه که هرچی بگه درّ و گوهره و وحی منزله و ...
بعد اگه دیگران بهش خرده بگیرن نه تنها جوابای ملیح میده، طرفداراشم سعی میکنن آدمو از رو زمین محو کنن.
خیلی از شخصیتها و چهره هارو همینطوری خودمون انقدر بالا بردیم که رسیدیم به این وضعیت.
چرا از آدما بت میسازیم؟!
پاسخ:
چون بهش نیاز داریم. دنبال یه هویت می‌گردیم حالا هرچی قسمت شد! فبهاالمراد!
۰۹ دی ۹۵ ، ۱۰:۳۱ خانم اشک
خاک بر سرشون 
پاسخ:
:/
تازگیا خانومشون حرف جالبی زدن.
گفته بودنتازگمغزایی که کار نمی کنه برای عقیم کردن سگ و گربه هم احساساتی میشه
نمیدونم اون جناب حیوان سگ از اینکه فحش باشه خیلی ناراحت میشه ولی از اینکه عقیمش کنن و تکامل رو ازش بگیرن و نسلش رو حذف کنن خیلی هم خوشحاله.
ما هم نباید احساساتی بشیم که حق مسلمش رو ازش گرفتیم
پاسخ:
متوجه مطلب نشدم. ولی اتفاقا یکی دیگه از تناقض‌های بزرگ این بنده‌های خدا، همین عقیم کردن حیوون زبون‌بسته‌ست.
کسی که همیشه به فکر رفاه و تامین لذته و براش مهم نیست از کجا تامین میشه اگه بهش بگید گوسفند،فحش نیست. اتفاقا خیلی هم این واژه برای توصیف این آدم مناسبه. البته ظلم هست به گوسفند چون گوسفند ساختار ذهنی برای تشخیص ظلم و خطا رو نداره. سگ برای صاحبش با وفاست هر چند صاحبش جنایتکار باشه و البته حمایت از حیوانات و بخصوص سگ، تو اموزه های دینی هم بشدت  توصیه شده. ولی از نگاه من اگر خدایی وجود داشته باشه از انسانها بیش از سگها و گوسفندها توقع داره ... و اگر خدایی هم نباشه باز قشنگ نیست آدم مثل سگ یا گوسفند زندگی باشه. من هر کسی رو دیدم که تو خیابون سگ دستش بود، خودش هم دقیقا مثل سگش بی دغدغه بود ... اشکالی هم نداره، بعضیا دوس دارن مثل سگ زندگی کنند