سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷ ق.ظ

تجربه اسنپ(نقد و بحث آزاد)

يكشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷ ق.ظ

قسمتی از سریال بلک میرور(Black mirror) بود که مردم با گوشی های هوشمند به هم امتیاز میدادن. خرید و فروش بلیط، غذا، خونه و همه چیز با همین امتیازها انجام میشد. از طرفی میزان امتیاز هرکسی تعیین کننده درجه شهروندیش بود. هرچی امتیاز بالاتر بود تعداد ستاره ها بیشتر و در نتیجه، شهروند، ثروتمندتر و دارای موقعیت اجتماعی و رفاهی بیشتری میشد و برعکس.

اسنپ و برنامه های مشابه،نمونه خفیفِ همین آینده ای هستن که توی این سریال، به نمایش دراومدن. با یک لمس مجازی، میزان رضایت مشتری از سرویسی که در اختیارش قرار گرفته تعیین میشه. وقتی سفر ما با اسنپ تموم میشه بدون کوچکترین کلامی با شخصی حقیقی، موثرترین حرکت حقیقی رو با لمس یکی از این گزینه ها رقم میزنیم: «کاملا راضی،راضی،نسبتا راضی،کاملا ناراضی». این امتیازها برای کار و درآمد راننده، بسیار مهم و اثرگذارن. 

شهر شلوغ، بداخلاق، تندخو و عصبانی تهران رو تصور کنید. راننده هایی در اون هستند که صبح تا شب دنده عوض میکنند و همواره به مسافراشون لبخند میزنند! و حتی براشون از ماشین کولر میگیرن! مسافرها از اکثر سفرهاشون راضی هستن چون هزینه پایینی پرداخت میکنن برای سرویسی در سطح مطلوب! به ظاهر، اتفاق خوبی در حال افتادنه و پدیده ای شکل گرفته تا مردم نسبت به هم «خوش رفتار» و «مسئولیت پذیر» باشن! اما این پدیده، عمق و دوام هم داره؟ جوابش حفره ایه که توی اسنپ وجود داره. تقریبا نشده سوار ماشینی بشم و راننده اسنپ این جمله یا مضمونش رو نگه «بعضی از مسافرا فکر میکنن ما گماشته اونا هستیم!». تقریبا بیشتر راننده های اسنپ از برخورد مسافرها شاکی هستن! و طبیعی هم هست.«ستاره مجازی رضایت، فقط توی گوشی مسافرا حضور داره و نه راننده! راننده مجبوره لبخند بزنه چون درآمد و مزایای بیشترش از این راهه. مسافر مجبور نیست مثل آدمیزاد برخورد کنه، چون هیچ فشاری روش نیست! و مبنای رفتارش همون چیزیه که در اصل و واقعیت بوده! و مبنای خوش برخوردی راننده که واقعی نیست: اصالت پول!»

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پ.ن: میخوام بگم اصالت، نقش تعیین کننده ای داره توی زیست ما. مدرنیته خوب و گریزناپذیر است اما پر از حفره!

نظرات  (۱۶)

۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۱ ماهی کوچولو
من که جز یک بار با اسنپیا بد رفتاری نکردم اون یه بارم اون راننده مکررا خلاف کرد :| وقتیم از ماشینش پیاده شدم ستاره کم دادم و نوشتم براشون خیلیییییی خلافکاره این آقا 
ولی جالب بود حرف تون فکر نمیکردم کسی باهاشون جوری برخورد کنه که چنین حرفی بزنن! دیدم یه سریا میترسن و اعتماد ندارن و میگن آژانس آشنا بهتره 
۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۱:۱۳ بانوچـ ـه
رفتار مسافرها خیلی تاسف باره که از این اجباری نبودن سوءاستفاده میکنن اما خب از اونور هم لبخند و خوش اخلاقی راننده ها چون مصنوعیه چنگی به دل نمیزنه
۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۱:۱۳ گُل نِگار
تبدیل میشیم به صورت های پرنقاب و تظاهرهای ناخواسته:)
۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۲:۰۴ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
این مدل زندگی به دلم نمی شینه!!!
پس حدیث داریم خوش اخلاقی روزی رو زیاد میکنه همینه!
به نظرم نوعی نظارت مردمیه و کاش همه جا بود...فقط میمونه بحث نیت و اخلاص که تا بوده درگیرش بودیم...
۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۴:۴۴ سوته دلان
سلام 

هرچند که ارباب رجوع تو هر صنفی صاحب حق هستش اما اثبات شی، نفی ماعدا نمیکنه...
متاسفانه ما فکر میکنیم که گرفتن حق با جسارت و توهین به دیگران حاصل میشه و با همه دعوا داریم...
حالا راننده ها هم از این موضوع مستثنا نیستن...
هرچند که بنده های خدا حقی هم به گردنشون نیست اما خب یه عده متاسفانه برخورد بدی باهاشون دارن...
یعنی این مورد به نظرم تو صنف آزاد بیشتر به چشم میاد...

+ اسنپی هایی که باهاشون مواجه شدم انصافاً خوش برخورد و مودب و راضی بودن...
ما هم نمره ای درخور اخلاق و منششون دادیم...

+ وقتی من نوعی بدونم " کما تدین تدان"...
اونوقت هر رفتاری رو شایسته عمل کردن بهش نمیدونم...


پاسخ:
سلام.
حاجی راننده ها هم میتونن به مسافرا امتیاز بدن. 
اما در ذات ، کلا مدرنیته شدنه دیگه، 
استفاده از ابزار مجازی برای زندگی راحتتر و خشک تر و ماشینی تر.

۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۷:۳۵ نویسنده ....
شاخصه دنیای سرمایه داری سودمحوریه برای همین مناسبات انسانی و حتی؛انسانیت؛خواه ناخواه زیر همین مجموعه تولید و تعریف میشه
ولی درمورد بداخلاقی و..راستش من هم راننده بد اخلاق دیدم هم مسافر دیدم اینقده غر می زنه دلم می خواست خودم از ماشین ‍‍ بندازمش بیرون:|
۲۶ تیر ۹۶ ، ۱۶:۲۰ زهرا یگانه
ماشین داشتم میرفتم اسنپ. 🤓
سلام.
توی مشهد که اسنپ نداریم. ولی خب یک بار با تپسی رفتم. حرفی رد و بدل نشد. ولی خب از این مدل تاکسی گرفتن زیاد خوشم نیومد. نمیدونم چرا. حس عجیبی داشتم.
پاسخ:
سلام
۲۸ تیر ۹۶ ، ۱۳:۱۰ سوشیانت زرتشتی
با سلام
1- تمام پست های این صفحه اول رو خوندم، قلم خوبی داری و دلنشین
2- در مورد پست اسنپ باید بگم که این تکنولوژی مدرن فقط نمود این مسائل رو بیشتر کرده و گرنه جابجایی ارزش انسان و پول از مدتها پیش در حتی ایران اسلامی هم رخ داده بطور مثال بانکها و نحوه برخورد مشتریها با بانکها و ... تا در بعضی از مشاغل نباشی این مشکلات رو نمیشه فهمید.
3- به نظر من هر کس در چارچوب ذهنی خودش میگنجه حداقل!!؟؟
4- اگر سمت من اومدی از ظاهر نترس به باطن دقت کن
5- آرزوی موفقیت برای شما
یا حق
پاسخ:
سلام.
ممنونم.
۲۹ تیر ۹۶ ، ۰۵:۴۵ واقعیت سوسک زده
اقتصاد دولتی نفتی سیستم اداری ما را غیر پاسخگو و غیر مسئول بار اورده ، سرمایهرداری با همه ایرادها و فحش هایی که ما بهش می دهیم حداقل پاسخگوست در چارچوب همان منطق سود و سرمایه خودش پاسخگو و مسئولیت پذیر است کما اینکه همان قدر که هوای مشتری را دارد هوای کارمندش هم با سازو کارهای تشویقی و ارتقائیش دارد . ولی ما در کدام چارچوب مسئولیت پذیر بوده ایم ؟! چارچوب های دینی مان ؟! ببخشید ولی ههه ..کو ، کجاست . 
مندمعتقدم ما طوری بهذاین سبستم عادت کرده ایم که وقتی خلافش را می بینیم می گوییم به خاطر پول دارند لبخند میزنند بهمون یعنی حتی وقتی طرف وظیفا اش را خوب انجام داده حتی به خاطر پول انگار زورمان می اید تشکر کنیم و ما هم لبخند بزنیم چون ما همیشه طلبکار بوده ایم . 
حالا اگر یکی به خاطر پول کارش را درست انجام داد ما بهذخاطر انسانیت ازش تشکر کنیم به جایی بر نمیخورد فقط فرهنگ داشته باشیم !
پاسخ:
من برای همین از دوام و ماندگاری حرف زدم. تصویر من از لبخند و خوش‌رفتاری با دیگران بخاطر پول،تصویر یه قلاده‌ست دور گردن آدمها. که اگه نباشه بدجوری پاچه هم‌دیگه رو خواهند گرفت. یه مسئله‌ی ریشه‌ای رو با یه اهرم فشار نامطلوب نمیشه حل کرد. ولی اگه ما به همین راضی و خشنود هستیم! که خب حرفی نمی‌مونه. ولی این مسیر رو غرب،جلوتر از ما رفته.
۳۰ تیر ۹۶ ، ۱۲:۰۵ واقعیت سوسک زده
ببخشید ولی ما که خودم هم جزش هستم قطعا ، کارمان شده نقد کردن و ایراد گرفتن بدون راهکار ، وقتی چیزی را می بری زیر سوال باید برایش جایگرین داشته باشی .تجربه ی  اسنپ را اینطوری نمی پسندیم بسم الله راهکار بدهیم راهکار فرهنگی ، کاربردی هر چیزی ان وقت می توانیم بگوییم اگرپشت سر غرب راه نرفته ایم جهان سومی هم رفتار نکرده ایم ، یعنی نق نزده ایم و دیگر هیچ !
پاسخ:
نقد،نق نیست. و توی اجزاء نقد،ارائه راهکار اگه باشه خوبه،اما اگه نباشه بهش نمیگیم نق! میگیم "شکافتن قضایا". که خودش ایجاد مسئله می‌کنه برای پیدا کردن راهکار و راه‌حل. ورود مدرنیته و تکنولوژی به زندگی انسان، گریزناپذیره. اما بدون قید غیرمادی،بدون خودآگاهی عمیق، انسان عوضی و اشتباهی درست می‌کنه.
۳۰ تیر ۹۶ ، ۱۵:۵۳ واقعیت سوسک زده
حرف شما متین پس ما در همان مرحله ی شکافتن قضایا متبحر شده ایم ، خیلی متبحر !
آدم های ماشینی...!
اسنپ... تو این چند روز که تهرانتون مهمان بودم منم تجربه کردم. دختر عموم برام اسنپ گرفت از کرج به کریم خان زند بماند که طرح بود و سخت ماشین گیر اومد ولی خیلی خوب رسوندم مسیر ولی بعد خودش که عجله داشت میخواست بره پاسداران براش نوشته: باید این اسنپی که گرفتی به مقصد برسه بعد ماشین بدیم بهت :))
میخوام بگم اصالت، نقش تعیین کننده ای داره توی زیست ما. مدرنیته خوب و گریزناپذیر است اما پر از حفره! "اینو قبول دارم تا حدود زیادی"