سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

سفر نویسنده

توالی حادثه‌ها...

طبقه بندی موضوعی

دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱ ب.ظ

انقلاب اسلامی مستضعفان مبارک!

دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱ ب.ظ

هرچند از نظر اطرافیان، تیپ و ظاهر من به طلبه‌ها «نمیاد»! اما در هر محفلی باشم اگر از هویت صنفی‌م سوال کنند چیزی نمی‌گویم جز «طلبه حوزه علمیه قم». یک روز با دو تا از دوستانم برای تماشای تئاتر می‌رفتیم. راننده، از آن تاکسیران‌های تیز و حواس‌جمع و مسافرشناس بود. توی راه برای دوستم می‌گفتم آخرین پروژه‌مان یک مستند سیاسی سخت بود و چه و چه. هنگام پیاده شدن، راننده پرسید شما مستندسازی؟ گفتم خیر. گفت کار فیلم می‌کنی؟ گفتم خیر. گفت: من ایده و سوژه زیاد دارم بیا باهم کار کنیم! گفتم «من طلبه‌م،گاهی وقتاهم کارای اینجوری می‌کنم ولی واقعیتش کاره‌ای نیستم.» پرسید یعنی آخوندی؟ خندیدم‌ گفتم بله! اشاره کرد به صندلی جلو و گفت اگر عجله نداری بنشین صحبت کنیم. نیم ساعتی به اجرا مانده بود؛ دوستان را فرستادم داخل و نشستم توی ماشین. همه‌ی نیم ساعت را صحبت کردیم. 25 دقیقه او صحبت کرد و 5 دقیقه من. همه‌‌ی حرف‌هایش «نقد» بود به صنف روحانیت. همه‌ی تلاشش را می‌کرد محترمانه و مودبانه حرفش را بزند، موفق هم بود. اما یک کلمه‌ از صحبت‌هایش هم جدید نبود! می‌گفت مسافر آخوند زیاد داشته اما جواب سوال‌هایش را درست نداده‌اند یا جوری حرف زده‌اند که او نفهمیده. اما اگر اصل حرف‌هایش را خلاصه کنم می‌شود:

«یا ایهاالذین ءامنوا لم تقولون مالاتفعلون» ای ایمان‌آورندگان! چرا چیزی می‌گویید که انجام نمی‌دهید؟(صف/2). در جامعه‌ای که قشر متوسط و زیر متوسط، اکثریت هستند زندگی اشرافی و تجملی یک روحانی،به هیچ‌شکلی پذیرفته نیست. حکومت اسلامی ایران،اگرچه با جریان‌سازی روحانیت پا گرفت اما اساس تشکیلش با ریخته شدن خون مستضعفان جامعه بوده است. اگر قشر خاص و الگوی جامعه،بد عمل کند قشر عام را هم دچار اشتباه و انحراف می‌کند. «الناس علی دین ملوکهم» مردم همان راهی را می‌روند که حاکمانشان می‌روند. این ضرب‌المثل،به قدری درست بوده که بارها و بارها در منابع روایی و فقهی ما تکرار شده. قرآن،مکرر یادآوری کرده زمانی را که «در قیامت،ضعیف‌ترها به قوی‌ترها می‌گویند ما پیرو شما بودیم! حالا سهمی از آتش را به جای ما می‌پذیرید؟».

پ.ن: جبران منبری که توی دورهمی نرفتم D:

Related image

با تجربه‌ای که دارم میدونم تعداد روحانی‌هایی که زیست تجملی دارند به مراتب کمتر از روحانی‌های متوسط و حتی فقیر هست. اما اینکه اون تعداد کم به چشم بیان اصلا غیر عادی نیست!

موافقین ۱۵ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۸
مهدی

نظرات  (۱۳)

۱۸ بهمن ۹۵ ، ۱۲:۳۴ یا فاطمة الزهراء
من توی یک سال اخیر فهمیدم ظاهرا به اندازه همون طلبه هایی که با لباس روحانیت می بینیم طلبه هایی داریم که معلوم نیستن! 
ولی به هر حال زمر از شما بیشتر بهش میخورد طلبه باشه :) 
خب شاید به چشم بیان ولی به نظر من درستم نیست که کلا همه شون متوسط و فقیر باشن یه جوریه یعنی انگار مرفهین کلا نرفتن سمت دین! یعنی حداقل من برداشتم اینه هر وقتم یکی رو در لباس روحانیت دیدم که پولدار بوده خیلی خب گفتم شاید پدرش پولدار بوده جرم که نکرده :| ولی اینکه بخوان چون پولدارن تجملاتی زندگی کنن شاید خوب نباشه ولی بازم به نظرم نباید صد در صد تخریب باشه 
من همیشه معتقدم توی هر قشری آدم خوب و بد پیدا میشه. فرق نمیکنه روحانی باشه یا قاچاقچی، دزد باشه یا معلم، دختر باشه یا پسر، هر جنسیتی با هر دینی با هر اعتقادی با هر درجه علمی ای.
اینکه آدم ها رو با برچسب هاشون بسنجیم اشتباهه.
توی هر قشری هم اگه کسی خطا بکنه، به نوعی همه ی اون جماعت ضربشو میخورن، میخواد پزشک باشه یا طلبه یا راننده، ترک باشه یا اصفهانی یا هرکسی.
عالم بی عمل هم توی همه اقشار هست، مثل پزشکی که سیگار میکشه.
اما خب این وسط قشر شما مسئولیتش بیشتره چون با باورهای مردم سروکار داره. هرچند من معتقدم مردم اعتمادشون به سیاسیون رو بیشتر از دست دادن، نه روحانیون. حالا اگه این آدم روحانی هم باشه، یه ناهمانگی شناختی برای آدم ایجاد میکنه که باورش رو خراب میکنه و براش گرون تموم میشه! هزینه روانی زیادی رو متحمل میشه و بعد این هزینه، اونو طلبکار میکنه از جماعت آخوند!
البته این نظر منه. شما خودتون توی این بافت هستید و بهتر میتونید آسیب شناسیش کنید
۱۸ بهمن ۹۵ ، ۱۳:۱۸ کوالای پیر
شما از اون معدود آخوندایی میشید که آدم دوست داره پا منبرشون بشینه 

+این عکسه کاخ امام خمینی باید باشه درسته؟!!!
کوچکتر از اونم که در مورد انقلاب ایران اظهار نظر کنم. ولی تنها چیزی که به ذهنم میاد اینه که همیشه انقلاب ها توسط قشر کارگر و پایین جامعه انجام میشه. همیشه هم بعد یک مدت میای میبینی باز همونه که بود. اینو کلی دارم میگم. 
۱۸ بهمن ۹۵ ، ۱۴:۴۷ واقعیت سوسک زده
وصیت نامه سیاسی الهی امام در مورد روحانیت چقدر مسیر را مشخص کرده بود و چقدر عمل نشد به ان ...
والا بیشتر میخوره بهش"انقلاب باری بر دوش مستضعفان" حالا مبارک یا تسلیتش دیگه بماند :-D
اسلامی بودن و نبودنش هم که من بحث های زیادی کردم درباره اش

منبر خوبی بود حاجی
به جز تیتر دیگه با باقیش موافقم
موفق باشی
یاعلی

متاسفانه دیدِ جامعه نسبت به روحانیت منفی شده و این اصلاً خوب نیست. مدرسه‌ها که فاجعه‌ست، هیچ دیدشون واقعی نیست نسبت به روحانیت :/
تا جای زیادی با نظر تاکسیران موافقم.
به نظرم یکی از علت هایی که این تعداد کم زیاد به چشم میان مغایرتشون با تعریف عموم (تعریف ایده آلش البته) هستش.
۱۹ بهمن ۹۵ ، ۰۱:۰۹ یک دختر شیعه
الهم حعل عواقب امورنا خیرا...
اصلا دوست ندارم حرف سیاسی بزنم اینجا...
ولی وقتی امثال خاتمی ها هم لباس روحانیت تنشون کردند چه توقعی میشه داشت؟...
عه منم نمیدونستم شما طلبه ای که:)
من خیلی باهاتون موافقم! با حرفای پاراگراف دوم...

:: جدا شما طلبه این؟ نمی دونستم! چه جالب! تا حالا فقط یه روحانی تو بلاگ می شناختم که حاجی ره بودن! الان با داداش مهدی میشن دوتا :)

:: این عکس چه خوشگله :)
حق شما را ما خوردیم! 
از جهت تیپ!!

چون طلبه نیستیم ولی نود و نه درصد آدمایی که می بیننمون میگن: طلبه اید؟؟


پیراهن رنگی و چهارخونه و اینا، آدم رو از تیپ طلبگی دور میکنه. شمام که چهارخونه آبی می پوشید!
پاسخ:
تازه اون پیرهنی که شما توی عکس دیدی لباس آخوندی منه! :)))
تذکر به جایی بود... باشد که رستگار شویم.